Владимир Сабоурин – Сънувах, че посещавам Пушкин в Болдино

Росен Тошев, Z

 

Сънувах, че посещавам Пушкин в Болдино по време на карантината. Знам, че това е рисковано, той също го знае, но се разбираме да нарушим социалната изолация по взаимно съгласие и спазвайки стриктно границите на поезията и съня. В руското училище ме научиха на дисциплина и имам афроамериканска кръв, побързвам да кажа, и аз не знам защо, като уводни думи. Ах, скъпи приятелю, отвръща той, както царизмът, така и политическата коректност са неудачни институции. Но добре, че предварително ме уведомявате за това, Вашите сънародници обикновено декларират, че са русофили или русофоби, когато вече е късно разговорът да бъде избегнат.

 

списание „Нова социална поезия“, бр. 34 (извънреден), април, 2022, ISSN 2603-543X

 

Владимир Сабоурин – Народът богоносец опразва Икеа

Росен Тошев, Иди на…

 

Народът богоносец опразва икея
Народът богоносец опразва банкоматите
Народът богоносец опразва опразнените молове

Народът богоносец хваща последните самолети
Народът богоносец обръща парите си трескаво в долари
Народът богоносец седи за последно в макдоналдс

Народът богоносец обича съседите си
Народът богоносец освобождава съседите си
Народът богоносец го посрещат с хляб и сол

Народът богоносец поляга в чернозема на братските народи
Народът богоносец иска да бъде обичан от братските народи
Народът богоносец бомбардира братските народи

Народът богоносец хваща последните самолети
Народът богоносец освобождава съседите си
Народът богоносец опразва икея.

 

списание „Нова социална поезия“, бр. 34 (извънреден), април, 2022, ISSN 2603-543X

 

Списание „Нова социална поезия“, бр. 34 (извънреден), април 2022

Росен Тошев, Путин в сърцата ни V, 2019 г., 120х80 см, c-print, хартия

 

 24 ФЕВРУАРИ

Тарас Шевченко – Дали са съдбата и пленничество (1.04.2022)
Алла Горбунова – Втори септемврийски гълъбарник (3.04.2022)
Из Досието на Хитлер (2.04.2022)

 

IN MEMORIAM

Любомир Милчев (1963-2022): юмручното право на несвободата и свободата (1.04.2022)

 

МАНИФЕСТ

Нацистка Русия трябва да бъде разрушена (2.04.2022)

 

СЛАВА УКРАÏНI!

Десислава Валентинова – Путляк (1.04.2022)
Ваня Вълкова – Тишина (5.04.2022)
Владимир Сабоурин – Народът богоносец опразва Икеа (8.04.2022)
Добринка Корчева – Пъпките се разпукват (5.04.2022)
Дора Радева – Война (2.04.2022)
Елефтер Арнаудов – Ти роб ли си или човек? (6.04.2022)
Здравка Шейретова – Моята азбука на войната (7.04.2022)
Илиян Семов – Наследство (2.04.2022)
Катя Герова – Аз познавам един войник (3.04.2022)
Кристиян Герчев – Повечето деца на Украйна (7.04.2022)
Мариян Гоцев – Сгради на насилие (3.04.2022)
Милена Бакалова – По случай осми март (9.04.2022)
Петър Пейчев-Щурмана – Баналният глупак е ариец (2.04.2022)
Рени Васева – Войната нахлу (1.04.2022)
Росилина Хесапчиева – Смъртта е близо (2.04.2022)
Светла Караянева – Всеки е дошъл отнякъде (9.04.2022)
Христина Василева – Royal Gala (5.04.2022)
Янко Велков-Янец – Танкист съм (7.04.2022)
Ясен Тошев – Военният ден на един безучастен слушател (8.04.2022)

 

ОБЩЕСТВО

Алла Горбунова – Попитаха ме (1.04.2022)
Борислава Мечева – Войната на Путин ще свърши (5.04.2022)
Владимир Сабоурин – Никога нацистка Русия тук (5.04.2022)
Дечка Чавдарова – По Първи канал (6.04.2022)
Емил Андреев – Рядко, много рядко рядко пиша тук (3.04.2022)
Златомир Златанов – Означаващи и снаряди (8.04.2022)
RapisGames – Завиждам на мама (2.04.2022)
Стефан Кисьов – Аз разбирам болките (7.04.2022)

 

ПОЕЗИЯ

Бояна Делчева – Мартириум (5.04.2022)
Велина Караиванова – Когато всичко свърши (1.04.2022)
Венелин Бараков – Война (8.04.2022)
Гордан Изметов – Олио (2.04.2022)
Евгени Петров – Класната (3.04.2022)
Лора Бранева – Други паралелни вселени (7.04.2022)
Роланд Орчик – Турбо фолк (8.04.2022)
Татяна Йотова – Заключено време (6.04.2022)

 

VISUAL ARTS

Стиф Лазаров – Shadow Archive (3.04.2022)
Християн Вачков – Social Harmony (8.04.2022)

 

КРИТИКА

Владимир Сабоурин – Достоевски 200: Константинопол трябва да бъде наш (6.04.2022)

 

ПРОЗА

Иво Марков – И докато ги гледах, се заклех (1.04.2022)
Владимир Сабоурин – Слава на Героите (9.04.2022)
Георги Белев – Мечката (9.04.2022)

 

ПРЕПРОЧЕТЕНО

Христо Смирненски / Hristo Smirnenski – Да бъде ден! / ¡Que haya día! (8.04.2022)
Владимир Сабоурин – Сънувах, че посещавам Пушкин в Болдино (9.04.2022)

 

Петко Дурмана, „Двоен портрет #3 – Цар Бомба” (Путин и бомбата)

 
Броят представя художниците Петко Дурмана и Росен Тошев

 

Списание „Нова социална поезия“, ISSN 2603-543X

 

Извънреден априлски брой на сп. „Нова социална поезия“

 
 
 
Скъпи съмишленици,
 
решихме да направим извънреден априлски брой на сп. Нова социална поезия, посветен на войната на Русия срещу Украйна.
 
Можете да изпращате предложенията си за броя на редакторите Ваня Вълкова, Ventsislav Nikolaev Arnaoudov, Vladimir Sabourín, Ioanna Zlateva, Katya Gerova, Марко Видал.
 
Слава на Украйна!
 

списание „Нова социална поезия“, ISSN 2603-543X

 

Владимир Сабоурин – Подцених българската русофилия

Антон Терзиев, This author has a certificate of correct author / Този автор… (3-5), фотография, принт, вариращи размери, 2016

 

Признавам си: подцених българската русофилия.
 
Не че не забелязвах пряката й връзка с това да си бесепар, възрожденец и т.п.
 
Но не съм предполагал, че тази русофилия може да оцелее след нападението срещу Украйна.
 
Оцеля ergo българската русофилия е съучастничество във военно престъпление с тенденция за прерастване в престъпление против човечността.
 
Още веднъж: българската русофилия е съучастничество в престъпление.
 
Българските русофили са съучастници на военнопрестъпници.
 
Най-малкото, което мога да направя, е да ви блокирам.
 
Ако случайно сте много талантливи поети или бивши мои студентки, може само да ви разфрендя.
 
Но това не означава, че не сте съучастници на военнопрестъпници.
 
 

списание „Нова социална поезия“, бр. 33, март, 2022, ISSN 2603-543X

 

Русистът Дечка Чавдарова за войната срещу Украйна

Антон Терзиев, I See Myself As What I Always Wanted To Be / Виждам се такава каквато винаги съм искала да бъда, oil on canvas, 140 x 195 cm, 2021

 

Отново мазохистично пуснах за няколко минути вчера руската телевизия. Продължавам да се изумявам от мисленето на путинските пропагандисти! Светът трябва да знае с какво си има работа – това са машини, които са запрограмирани да изричат лозунги. Сергей Кургинян (театрален режисьор, който би следвало да бъде интелектуалец – негов спектакъл по „Борис Годунов“ на Пушкин гледах през 1989 г.), възкликна: „Кое не е демократично в Русия?“ И то с усмивка и с „искрено“ учудване! Това се казва когато за изразяване на друго мнение освен официалното те заплашва затвор, когато спират Фейсбук и Туитър, когато арестуват протестиращи, когато забраняват дружеството „Мемориал“ и т. н.! Друг някакъв агитатор каза, че изолацията на Русия няма никакво значение, че не ги интересува какво мислят хората по света, че всичко могат да правят сами! Към това може да се добави и позицията на Никита Михалков. Жал ми е за мислещите хора в Русия, за моите колеги, които няма да могат да общуват нормално с другите! Обръщам се към тях: Мы не отвернулись от Вас, друзья! Желаю Вам сил!

А сега нещо за реакциите в България. Въпреки че си давам сметка за митологизацията на Русия в нашата култура, не мога да разбера как може да излезеш на площада и да защитаваш агресора! Все едно, когато бият някого, да си на страната на побойника! Учудва ме и ме възмущава и още нещо: нашият прагматизъм, който стига до егоизъм. Днес някаква зрителка пита участниците в разговор по телевизията „Защо ни занимавате с Путин? Трябва да говорите за цените!“. Тоест, ако убиват съседа ти и той вика за помощ, първо ще си помислиш за цената на бензина! Но да оставим някаква анонимна зрителка – Ваня Григорова от синдикатите каза „Стига сме плакали на чужд гроб!“. Успокоява ме само информацията за жестовете на много хора, които помагат! Дано те да са мнозинство!

 

списание „Нова социална поезия“, бр. 33, март, 2022, ISSN 2603-543X

 

Тед Хюз – Козодой

Антон Терзиев, This author has a certificate of correct author / Този автор… (1-5), фотография, принт, вариращи размери, 2016

 

Кокиче

Земното кълбо сега се сви
около притихналото зимуващо сърце на мишка.
Невестулка и врана, сякаш отлети от месинг,
се движат в мрака навън
лишени от здрав разум ,
с другите смърти. И то преследва целите си,
брутални като звездите този месец,
бледата му глава тежи като метал.

 

Котаракът на Естер

По цял ден котаракът се протяга, опънат
като стара рошава рогозка, стиснал очи и уста.
Чести битки и съпруги очите
му са дpали и очукали главата.
Като купчина старо въже и желязо
спи до синкав здрач. После пак се пръква,
очите му, зелени изумруди: прозява се дълбоко и червено,
зъбите му, остри шишове, светкат.
Котарак напада някога рицар на кон ,
и стиска врата му като заклещен в капан
а рицарят язди и отбива нокти и зъби.
И след стотици години петното там стои,
на камъка, където пада, умъртвен от котарака:
Това се случи в Барнбъроу. Котаракът още
изкормя скришом някое и друго куче,
и ще откъсне главата на глупавата ти кокошка.
Неубиваем е. От бясно куче,
от изстрел в упор, кожата си
отървава и цял остава когато
на гробището блудства
под пълната луна. Подскача и леко
стъпва по съня, умът му е в луната
и нощем над кръглия ни свят,
над покривите, викът и очите му скитат.

 

Мисълта-лисица

Представям си гората в миг полунощен :
и нещо друго живо има
освен часовника самотен
и този празен лист, по който пръстите ми сноват.

От прозореца и звезда не виждам:
нещо по-близо но
по-дълбоко в мрака
прониква в самотата :

Студен и лек като тъмен сняг
лисичи нос докосва клон и лист ;
слугуват две очи на ритъм, който
отново и отново

оставя отчетливи следи в снега
между дървесата и куца сянка предпазливо
около пън се помайва, а в кухина
на тяло, смело просеките

прекосило, едно око зелено
все по-отворено и по-дълбоко,
бляскаво и втренчено ,
погълнато от работата си,

внезапно разнася остра лисича воня,
и влиза в тъмната хралупа на главата.
Прозорецът е все тъй беззвезден; часовникът тиктака,
страницата е готова.

 

Козодой

Дървото дебне на колене.
Мъртъв клон се прицелва в лъч последен.
Присмехулкото е телескопичен.
Побягналото слънце
потреперва, пронизват го
крила от пепел.
Луната, с лунните си пеперуди, пропада
в лицето на птица.
Звезди засияват
от дрезгавия и повик,
и луноедът, хлад усетил,
се прозява в зората
и заспива кората.

Превод от английски Христина Керанова

 

списание „Нова социална поезия“, бр. 33, март, 2022, ISSN 2603-543X

 

Проект “Литературни анкети” с поетите от поколението на 80-те години, 2022 г.: Златомир Златанов

Антон Терзиев, This author has a certificate of correct author / Този автор… (2-5), фотография, принт, вариращи размери, 2016

 

Въпросите зададе:

Боряна Владимирова, научен сътрудник в Института за литература към БАН.

 

1. От какво значение беше за Вас в произведенията Ви да има цитати, които диалогизират с произведения от българската класика? 

Писал съм статии за Пенчо Славейков и студия за Яворов. Една от книгите ми се казваше На острова на копрофилите, алюзия с Островът на блажените.

Примерно, направих ремикс с героя на Алеко  бай Ганьо и Финеган на Джойс – Финеганю. Имах комичен инцидент с македонски писател и преводач на Елиът и Паунд. Бях написал, че единствения български израз, който Джойс е употребил, е Народно събрание. Македонецът ме репликира, че това са цигарите Парламент. Може да се провери кой е прав.

2. С кои свои неологизми се гордеете най-много? 

Подиграваха ме, че копирам Джойс. Появи се фейлетон в Стършел, че подражавам на гръцки поети. Това е нещо, което не се знае, но съм учил новогръцки, Стефан Гечев  бе предложил  да ме пратят в Гърция за да стана преводач, но това нямаше как да се случи – имах досие в Държавна сигурност още като студент.

По-късно се опитах да въведа жаргона Лакан/Жижек, без успех. И досега нямаме подходящ контекст за това, особено като гледам какво издават в съседните държави.

Българското книгоиздаване продължава да е в окаяно състояние.

3.  Как бихте определили отношението към езика в поезията си?

Откровено пишех лингвистична поезия, изучавах лингвистика, митология, психоанализа  съвсем съзнателно.

4. Към кои литературни общности принадлежахте през 80-те и 90-те години? 

Бил съм за кратко член на Писателския съюз, после ме записаха в Сдружение на българските писатели, което не функционира, доколкото зная.  По мое време имаше само едно поколение – априлското. Ние не се идентифицирахме като поколение, дори не се срещахме помежду си. В  предговора към сборника Последните поети на 80-те Иван Теофилов написа, че аз  всъщност съм бил встрани. 

5. Каква е причината представители на Вашето поколение да се насочат към образа на сънищата в стиховете си? 

Ониризмът  има традиция, примерно вещите блянове на Пенчо Славейков, до будистките и психоаналитически влияния, за които тогава нямаше нищо преведено, вкарване на реминисценции от чужди култури, пародийни пастиши, много цитатна работа – част от всичко това бе въведено от поколението на 80-те. Ние бяхме по-образовани, знаехме чужди езици, това ни се признаваше, макар и с ирония.

6. Какви бяха причините за спирането на книги на хора от Вашето поколение? 

Редакторите  на ниско равнище бяха оторизирани да ги спират, иначе щяха да бъдат уволнени – имаше такива случаи. Гледат те се мръсни погледи, които казваха – защо ми причиняваш това?  От само себе си се разбираше какво може да мине и какво не – това бе институциалното несъзнавано на епохата.

7. Кои бяха модните образи в поезията на творците от поколението на 80-те? 

Модата бе партийна и комсомолска, изключенията биваха зачерквани или подминавани.

Същото е и сега, ако не си на пазара, ти си никой. Пазарните правила заместват цензурата с непринудителна дискриминация. Не пишеш което се харесва на теб, а според усреднените стойности на пазара. Стилът не е в писателя, а в тези, към които той се обръща. А публиката е съсирено нищо, и тогава не е чудно, че я засипват с боклуци.

8. Вестоносец на какво е поезията на творците от поколението на 80-те? 

Вестоносците в древността с татуирано на темето послание са ги убивали, след като бъде разчетено, ние оцеляхме, посланията ни са невалидни.

9. Каква е ролята на мита в поезията на Вашето поколение? 

Ползвал съм много митология, по това време това беше нещо като новост за тукашната ситуация.  Но се разбираше превратно. Обвиняваха ме в плагиатство.  Държеше се на автентична самородна поезия, изцяло в българския идиом, останалото се смяташе за западно влияние, постмодернизмът бе охулван още преди да пристигне. Някой бе подхвърлил, че пиша интерпретирана поезия – сигурно е искал да каже рефлексивна. Такива бяха разбиранията тогава. Младите след нас  мърмореха, че нищо не сме им оставили, но и те не създадоха прилична контра-култура, а се конформираха около определени кръгове и фондации. Повториха поколенчески грехове, които скоро ще лъснат – завръщането на изтласканото наистина си отмъщава.

10. Каква е ролята на телесността в поезията Ви? 

  Тялото е антидот на структуралистките теории,  Лакан акцентира върху наслаждението, единствената субстанция в психоанализата, която всъщност е преформираното фройдисткото либидо. Но при тоталитаризма на мода бе витална поезия, партийно-войнствена, псевдо-интимна – това сигурно вече е изследвано.

Безпокойствата около пола и неговата идентичност, джендър проблемите изобщо не бяха проникнали тук, а и сега на това се гледа с лошо око.

Но още по-голям проблем е кибер-виртуалното тяло, включено в когнитивните асемблажи заедно с машините, животните и космическите компоненти – има космо-военни формации, защо да няма космическо тяло, нали Ницше казваше – бъди космически. Ще бъдем изместени от репликанти, допелгенгери, клонинги. Ние и сега сме такива – клонинги на Реалното съгласно Ларуел. Навлизаме в кибер-епоха като неопределените животни на Ницше. И все така не се знае какво може тялото.

11. Разкажете повече за състоянието на самиздатската дейност през 80-те и 90-те години. 

  Прекалено маргинално, за да има ефект, на фона на смазващ конформизъм, който е по-интересен за изследване. Но в новия милениум след появата на социалните мрежи се получи друго завръщане на изтласканото – самиздатът се появи отново в преиначена, тоест истинска форма – всеки може да пише и изкаже мнение, при това моментално във Фейсбук, например, тази подслушвана сталинска  комуналка с обща кухня и тоалетна,  или някъде другаде в социалните мрежи. После това се превърна в бизнес и дори породи нови професии. Лично аз имам уеблог, където съм публикувал към хиляда страници, невлезли в аналогови книги, защото не го смятам за необходимо. И примерно, ако сега си позволите да редактирате този текст, ще го публикувам  в оригиналния вариант.  

12. Кои са най-важните манифестни текстове, създадени от творци от Вашето поколение? 

Не мога да определя, повечето книги бяха издадени около самата повратна точка на 1989, ние бяхме междинно поколение в буквалния смисъл, със сбъркана дестинация, и слава богу.  

13. Какви бяха очакванията на Вашето поколение за бъдещето? Кои от тях се сбъднаха и кои не? 

Неясни очаквания,  събитието е собственото си очакване, но то е безконтактно, а в българския случай от 1989 събитието бе модификация с по-силна интензивност, но не и събитие, защото то би ни  отменило радикално, само че  ние сме още тук, постсъбитийни субекти.

Златомир  Златанов

 

списание „Нова социална поезия“, бр. 33, март, 2022, ISSN 2603-543X

 

Ружа Велчева – Цвете на прозореца

Антон Терзиев, Run Wild / Свободен бяг, drawing, acrylic and oil on paper, 23 x 39 cm, 2019

 

Първото нещо, което видя Дафина, щом отвори очи в мразовитата януарска утрин, беше цветето. Беше разцъфтяло тихомълком през нощта. Червената му къдрава усмивка грееше сега на фона на заскрежените стъкла на прозореца. Източило нагоре крехкото си зелено телце, мушкатото като че ли се надигаше на пръсти, за да види шумния човешки мравуняк, който се виеше долу, под прозореца.

Дафина погали нежно цветето, мислено му благодари за красотата, с която беляза тъжното й утро. Въздъхна, загледана в хората, които бързаха, сгушени в топлите си дрехи, с топлите си обувки, под които весело поскърцваше януарският сняг.

Преди месец, връщайки се от кварталното магазинче, усети, че десният й крак направо плува в ледената киша. Вече вкъщи разбра причината – дясната обувка беше останала без ток и затова водата безпрепятствено се разхождаше в нея. Доплака й се. Имаше още много време до края на зимата, а други обувки за зимата няма. И пари за нови също нямаше. Щеше да остане арестувана в дома си през всички снежни и мокри дни до края на зимата. А тя едва сега започваше.

Поплака си тихо и кротко, после изтри сълзите бавно и се замисли. Все пак нека използва ненужните вече чепици за нещо полезно. Реши за изгори скъсаната обувка в печката. Поне няколко часа ще я топли. И без това дървата й не бяха много. Но й стана жал да изгори здравата. Какво да я прави? Загледа се към цветята до прозореца и тогава й хрумна невероятната идея.

Напълни здравия чепик с пръст. Бодна едно чесначе от другите мушката и всеки ден го пръскаше внимателно с вода. И тази нощ то беше разцъфтяло, за да й сгрее душата.

Сега, опрели чела до заскрежения прозорец, Дафина и червеното мушкато, вперили жадни очи в човешкия мравуняк долу, чакат с надежда пролетта…

 

списание „Нова социална поезия“, бр. 33, март, 2022, ISSN 2603-543X