Златомир Златанов – Селско гробище

Магдалена Уанли

 

Кое е мястото, което се полага на смъртта

в митичния момент на срещата ни с нея

Смърт в пълното отсъствие от себе си

и липсата на отношение

защото иначе смърт на смъртта си

би установила

смъртта е винаги на другите

дори когато това са твоите родители

Под разкривена арка на порутен зид

изпъстрен безразборно с некролози

приема гробището всяка смърт

докато своята изключва

Едно всевиждащо око

как гледката ще изтърпи

на селище потъващо в земята

с добитъка и със стадата

отново там да засели и яви

в прегръдките на непрогресиращата

смърт и на съдбата

И къщите затиснати с това

което винаги било е тяхната основа

унила архитектура на смъртта

и вкопчени в нея стените на живота

прескачащи над гроба зейнал

в краката ни на всяка крачка

О аз съм селянин забравил

ужаса на срязания чревен възел

и съпротивата срещу това

което е възел на самата съпротива

и как да свържа началото и края

и края на всичките възможности за край

в гърлото на чистата непродуктивност

запълнено с литература

заразата на Хадес фекалии и пепел

и токсични факти на разпада

самата дума смърт

изопачена социално

от човешкия подход към нея

без да й подхожда

Забулената чужденка

която чука на прозореца

и трополи вместо дъжда

разнася съхнещи в цитатите цветя

и древен химн за Персефона

която храни всички

винаги

и после ги убива

Съвсем погрешно е да смяташ

че в несъзнаваното сме безсмъртни

там просто времето отпада

и границата между голия живот

и произволна смърт не съществува

ИНДЕКСАЦИЯ

Да имаш свят прекрасен свят

доколкото го нямаш

И общност на света

доколкото неприобщена

в единен фронт

защото няма своя враг

и несъзнаваното корелат

на капитала в анонимна схема

В зародиш на погиване

сред глетчерна вселена

светът е иманентна болест

и слабите природи

несмогващи да се издигнат

до чисти форми на идея

субект на слабост информират

Символи внедряващи порядък

на отсъствие и смърт

в пустинна композиция

и странна свобода

в предвиждане на смърт

смъртта която правеше свободни

ангелите в църква на числото

ангелите с отменени пишки

надуващи тръбите

на недостъпно наслаждение

В автоимунно буйство

на превъртял суфльор

и неразпломбирания пъп

на куртоазната девица щраква

капана на крайните неща

и съкрушени екзистенции

добавят смисъл със своето изчезване

и пустота внедрена

от жестовете на разчупване

извън баланса на декласирана природа

в точката на собствената си невъзможност

Индексация на произволните събития

в първична форма на подредба

и топологиите на гнездене

в разходящи серии на несъвместимост

кукувичият Христос в машината за време

на катастрофична плодовитост

и имена за времената

на чезнещи обекти звездите и всемира

където не се намесва никой

И сключените кибер-кръгове

на серии от плюсове и минуси

които в началото са произволно

шествие на огледалните неврони

и брейкове на хромозоми

в нивата на диференциация

между рибните пасажи и могъщи китове

в океана на изчерпаните стойности

Опустошителната ярост

на негативна воля към ликвидация

на своето явяване

и негативното изкуство

на темпорални стражи

погасяващи дискретните моменти

в илюзията за шпалири

уроците на маските да се възползват

от собствената си нереалност

и места за вписване

доколкото са място за отписване

И колапсът на танц

от спънати движения

в симулация на свобода

за левитиращи монаси

в ключов солипсизъм

под гнета на елитарно слънце

И само тези гласове в нощта

на лингвистична уязвимост

уличните лампи

на корелат беззвезден

писукащи сигнали

и отчаяние незащитено с код

в неистово самокопиране

последните лемури

на Африка апострофирана

от Бъроуз-Мадагаскар

ЛИМИТРОФИИ

Склон на хълм с маслини, издигнат срещу морето,

без да се виждат населени места от него

и носът на Портофино затваря залива на югозапад

Разходки сред маслинови горички

по хълмовете на Рапало

до Мадона delle Grazie,

Сан Панталео и Сан Бартоломео

параклисите по пешеходната пътека

към Монте Алегро

заглушени от новото строителство

Морски светилища за дарове

и картини на корабокрушения,

от които участниците са се спасили

“Повесете ми камбаните

до светилището на Венера”

Мъжете с дълги пръчки

брулеха от клоните маслини

а след това събираха ги от земята

жените винаги навън от къщи

пеещи момичета под слънцето

играеха с тестостерона

на италианското либидо

И чак на връщане разбираш

че пейзажът трепкащ лъже

с ефект на нано-софтуер

за местещи се дюни

със скрито пренареждане на песъчинки

в призрачна процесия

Отново на брега изниква божеството

от сън и вино натежало

в безкрайната прозопопея

да върне на мъртвите лицата

и пурпурната чаша на екстаза

На собствения си мит Дионис

пленник сред опияняващи пейзажи

включен като изключен

от социална мрежа на вулгарни сетива

където всяка тоталност е фалшива

Туристически вълнения

адреналин и иконичен лифтинг

на нивга неувяхващи цветя

под дъжд от диамантени оксиморони

Непосредственото

das Unmittelbare

се отдръпва в достъп на недостъп

като устните на хиатус

които никога не се докосват

Пейзажите задръстени в препратки

с дигитално генериран образ

в който плагиатството си разпознаваш

като болест на езика

и фаворитите извън обхват апострофираш

Присъдата повтаря

стореното престъпление

в лица изложени за селфи

на перверзията да обслужват

наслаждението на пейзажа

Поезия на асоциации

където са неразличими

отдадената почит от страховете за влияние

В непроявени истини

ти се заблуждаваше повторно

за всички доминантни –изми

които епохата си омърсиха

лихварското изкуство

на нищото с неначислими лихви

като жените непостоянно също

Тиренските моряци

които отплаваха към Наксос

сега са стадото делфини

около крушение на морски съд

по пътя си застигнат

от бурята на диалектика в застой

щом дървената мачта се разлисти

и греблата се развият в лозови филизи

На палубата изравнена с водорасли

Дионис с непритъпена лъвска лапа

поваля ни в море от алкохол и смърт

Mare nostrum

на пълния негативизъм

в принуда да избираме

с осуетено основание за избор

и само шансът се скапваше дрогиран

в море от вероятности

О тези които не сполучиха

с произход и държава

и тези които ги смениха

заради други богове на омерзение

и когнитивна картография

Непосредственото божество отхвърля

фетишизма на посредствени похвати

като първа жертва на своето възникване

Спазвайте реда си

keep the line

тъй както ти не можеш да си биващ

без да придобиваш плячката на капиталиста

Лимитрофия на брегове и статуи напукани

по ръбовете на разложени империи

и разпадащи се текстове

в които очакването се въздига

в дистанцията на провала

Сбогом на Италия под туристическа блокада

с презрение към чужденците

които я изхранват сбогом

 

списание „Нова социална поезия“, бр. 39, март, 2023, ISSN 2603-543X

 

Списание „Нова социална поезия“, бр. 39, март 2023

Магдалена Уанли

 

IN MEMORIAM

In Memoriam Мария Фенерска (1.03.2023)

 

СЕЛСКО ГРОБИЩЕ

Златомир Златанов – Селско гробище (2.03.2023)

 

ПОЕЗИЯ

Александър Хикс – Здравей и сбогом (7.03.2023)
Велина Караиванова – Зелената трева познава (2.03.2023)
Венелин Бараков – Минало (7.03.2023)
Владимир Раденков – Женската красота по Раденков (4.03.2023)
Владимир Сабоурин – Правенето на снежен човек (9.03.2023)
Гала Димитрова – Ти и пътя пред теб (3.03.2023)
Гордан Изметов – Тухленото огледало (2.03.2023)
Данаил Досев – и тя ми каза тя ми каза (3.03.2023)
Дебора Дикова – Глухи вечери, краен квартал (1.03.2023)
Джеймз Джойс – Гълъбице моя прекрасна (3.03.2023)
Диан Киров – Време (3.03.2023)
Добринка Корчева – Дърветата са очаквано бели (1.03.2023)
Дора Радева – Тя обичаше леща (2.03.2023)
Евгени Петров – Последна поема за Любовта (3.03.2023)
Едуард Хърш – Огромното небе (4.03.2023)
Емили Дикинсън – Надеждата е туй пернато нещо (4.03.2023)
Живка Балтаджиева – Реалността (3.03.2023)
Ivied – Докато чакам тя да се обади (5.03.2023)
Иво Марков – Арт проект на съботния ден (4.03.2023)
Is Зографски – Полет в безсъзнание (7.03.2023)
Йорданка Рашкова – Събота, 7 часа сутринта (7.03.2023)
Каролина Алмишева – Занемели усти (4.03.2023)
Катя Герова – Може би утре (5.03.2023)
Клои Хонъм – Девънпорт (1.03.2023)
Кристияна Светославова – бабо дойдох си (4.03.2023)
Май Ван Фан – Това каза една коза (7.03.2023)
Мариян Гоцев – Тихата песен на тревата (5.03.2023)
Марко Видал – модерни времена (3.03.2023)
Мигел Ернандес – Тъжни битки (5.03.2023)
Милена Бакалова – Ако януари двайст и трета (8.03.2023)
Николай Колев – Живея просто (5.03.2023)
Петър Аршиков – Ако (7.03.2023)
Светослав Нахум – Емигрантският пръстен (8.03.2023)
Слава Костадинова – Писател (8.03.2023)
Теодора Пеломиду – Понякога съдба (7.03.2023)
Франк Баез – Снощи сънувах че съм ди-джей (9.03.2023)
Чарлз Буковски – Нещо общо (8.03.2023)
Чарлз Симич – Криеница (9.03.2023)
Юлия Радева – Гледам, че тръгваш (2.03.2023)

 

ОБЩЕСТВО

Добринка Корчева – „Магнитски“ е магистрала, нашето законодателство – обиколки из храсталаците (3.03.2023)
Илиян Семов – Фейсбук постинг, предизвикан от критична публикация (7.03.2023)

 

ПРОЗА

Иво Марков – Вече няколко зими (1.03.2023)
Милена Бакалова – Къс разказ за любовта (2.03.2023)
Палми Ранчев – Нека потъгуваме (9.03.2023)
Петър Тушков – Диамантено куче (2.03.2023)
Светослав Нахум – Покосени от руски ръце (3.03.2023)

 

КРИТИКА

Златомир Златанов – Суверенната фикция – 2 (5.03.2023)
Иво Марков – Дълго време, преди още за първи път да прекрача вратите (8.03.2023)

 

МУЗИКА

Владимир Висоцки – Лирично (2.03.2023)

 

ПРЕПРОЧЕТЕНО

Даниил Хармс – Човек от вкъщи тръгнал (1.03.2023)

 
Броят представя визуалния артист Магдалена Уанли

 

Списание „Нова социална поезия“, ISSN 2603-543X

 

Поли Муканова – Повеят на вятъра

Слав Недев, Пост-урбанистична визия No. 7. 2011, 110 х 150 cm, маслени бои, платно

 

* * *

повеят на вятъра
отвява ли скръбта
мъката според сезона ли расте
паднало листо
съм
остават някакви контури
очертания от най-далечната земя
и цялото прекатурване е всъщност само ход без думи
излишество и суета
вятърът мълчи
сменя сезоните с тапети
като в онзи филм
а ние сме в килията
целуваме съдбата си
отхапваме езика ѝ
и после плюем
храчим думите
безцелни безполезни
закотвени в мълчание

 

* * *

(по Рене Магрит)

Това не е истина.
Това не е имитация.
Това не е сън.
Това не е това.
Изкуство с обратен знак.
Реципрочността на въображението.
Дробната черта на схемата.
Това съм аз.

(Мигове в кибритена кутийка, Алтера, 2009)

 

Mалка дъга

винаги ще носи багрите
на онова ноемврийско слънце
на онзи пейзаж
с ученически подпис
и цяла вселена
в която живееш
никога една пътека
никога един маршрут
едно ли е сърцето
на картината в хола
един ли е кръгът
една ли си
хиляди пътеки до теб
и един път на мълчанието
което носиш
там приютяваш
спомените
за момичето
за изгубения град
императрицата
с корона от съдбовни нишки
образ
който няма как да бъде нарисуван
светове които свенливо мълчат
загадка на художник
който пази своя последен образ
в небесно платно
неразчетен йероглиф
на малка принцеса

 

След…

след абитуриентски балове
сватби
семейни тържества
остават снимките
и винаги (по правило)
двама-трима липсват
на някои фотографии сякаш съм сама
тържественият миг е преминал отвъд
участниците са безмълвни наблюдатели
там някъде
отгоре
един ден и аз ще съм само снимка
в застинал
тържествен каданс

 

Όμορφη Μαρία

В памет на Филица Софиану–Мълън

Незнанието за вечността
е скрито във всекидневието
на оставеното
в кухнята кафе
на стъпките в града
за които си спомняме
едва
когато сме
маслинови клонки
на вечен спомен
хубава Мария
бяла и лека
все по-малко
думи
към вечността…

(Пристан за отшелници, Фондация „Емили“, 2022)

 

списание „Нова социална поезия“, бр. 38, януари, 2023, ISSN 2603-543X

 

Таня Николова – Майка ми и тъгата

Слав Недев, Артефакт, 1996, Soft Pastel on Paper, 50x65cm

 

МАЙКА МИ И ТЪГАТА

Направила е шарена туршия
Ивица зеле
Ивица чушки
Карфиол
Моркови
Целина
Вода
Сол

Това е събитието
Обажда ми се
Много красива била туршията
На едикоеси рафтче я подредила
Останал ѝ малко карфиол и зеле
Какво да го прави
Имала план

А днес успяла да стигне сама до гробището с градския транспорт
Толкова хубаво било!
И без пари ѝ излизало защото имала карта
Тролеят бил без жици и целият пълен
На крайната спирка един час чакал така че
Успяла да поразчисти от треволяка гроба на баба ми и дядо ми
И каква радост! Някой бил счупил оградата между старите и новите гробища
И имало път направо за гроба на баща ми
И тя отишла и понеже си носела мотичка го прекопала и цветя оставила
Въобще подредила го
Но пак ѝ станало мъчно че всички гробове наоколо вече били с паметници
А на баща ми – не
Търпение казвам, успокоявам я, нали помниш какво ни казаха от погребалната агенция
Гробът се сляга една година, не го правете по-рано, че ще се напука
Е да де, ама
Мъчно ѝ е

А тя е малко дете
А на мен сърцето ми се къса от
ТОЗИ КРЪГОВРАТ

 

списание „Нова социална поезия“, бр. 38, януари, 2023, ISSN 2603-543X

 

Рени Васева – Зеленото бавно умираше

Слав Недев, Пост-урбанистична визия No. 1. 2007, 100 х 130 cm, маслени бои, платно

 

„Неотложността на всяко нещо е страшна“ (В. Улф, „Вълните“)

Неотложните пътища всяка сутрин,
неотложното събуждане,
алармата раздира тънкото платно на сънищата,
часовникът е струпал сред стаята пустиня
на часовете тътнещите пясъци
без глътчица оазис…

Неотложените крачки до кухнята
със стария халат и с чехлите,
които дълго търся под леглото.
Сънят е залепил очите ми със сиво тиксо
и хоризонтите са някъде далече,
съвсем е неотложно да изтърпя закуската
и неотложения разговор със себе си,
с болката и спорещите гласове.
Те шепнат, после викат,
после ти, любов, си моето спасение
от собствените ми водовъртежи.

А ето и кафето, не дърпай още,
моля те, пердетата, виж тази прах,
акарите ми носят неотложеното пладне,
а после сенките ще припълзят
и пак ще ме нападне онази сладка мисъл –
за неотложената смърт…

 

„Седим, обточени с мъгла. Представляваме безтегловна територия…“ (В. Улф „Вълните“)

Мъглата е обточила перваза,
а къщата, размахала стрехи,
във следващия миг ще се опълчи
на есенната меланхолна гравитация,
ще полети над сивото поле,
над сребърното шалче на реката,
ще повлече със себе си страха
и всичко онова, което крия
далече от очите и сърцето си.

И аз ще се издигна в безтегловност,
а долу ще останат тежки, вечни
на стаите завесите от плюш,
писалищната маса с перодръжката
и старата ми пишеща машина,
която се размазва във мастилено
на всяка главна буква В.

Море е буква В, море
и два безлюдни екзотични острова,
обточени с мъглата на мълчанието
и само призрачните палми търсят слънцето
и си припомнят нежните обятия
на мъж, доплувал отдалече със вълните,
един невинен Робинзон Крузо
със корабите си, удавени и разнебитени,
и семената на опазени мечти..

 

Зеленото
бавно умираше,
толкова неусетно,
че тревата
изглеждаше синя
в тази есенна привечер.

И бълнувахме, бълнувахме,
уморени,
хроничноболните
делници
ни притискаха,
но ние нищичко
не поискахме.

Пазарувахме от осем
до десет
и беше толкова лесно
да се загубим
в гората, вече съвсем
непозната,
съвсем непозната…

Виждах
новите сгради,
монументално строителство
отново с привкус
на Сталин.

Подредени фигурки
в чекмеджета
от скрина на града,
който искаше
да ни види погребани,
да ни чуе притиснати
до великата нужда –
от хляб и от чувства…

 

списание „Нова социална поезия“, бр. 38, януари, 2023, ISSN 2603-543X

 

Ваня Вълкова – Зимни стъпки

Слав Недев, Levitation 2

 

АВТОГЕНЕН ТРЕНИНГ В КОРИДОРА НА ПОЕТИЧНИЯ МАРКЕТПЛЕЙС
(или пространство на успеха)

Добре дошли
в поетичния маркетплейс!
Добре дошли
в отдалечаване от смисъла!
Добре дошли в
надпреварата за идентичностна загуба!

Настанете се удобно!

Бъдете доволни!

Протегнете се спокойно
и умишлено бавно

С бавни движения на ръката,
отворете белият плик
С бавни движения на очите,
погледнете към небето,
и си представете, че сте птица

Наближава
кулминационният момент на вечерта
Излезте на мекият зелен килим,
покрит с останки от изтръгнати крила
Изправете се гордо и пристъпвайте бавно
Приемайте равномерно и овладяно
всичките достигащи,
до вас овации
Усмихвайте се непрестанно
и монотонно кимайте с глава
Отворете бялата мраморна кутия,
приберете шумовете от зелени хартии
Използвайте
новите си придобивки-ръце
и благодарете всеобхватно,
че вече не летите,
а може да отваряте и затваряте врати

Пристъпвайте бавно

Прожекторните светлини
преминават, през вас
Никога няма да забравите този момент
Пристъпвайте
стабилно и бавно

Краката ви натежават
бавно и постепенно
Ръцете ви натежават
бавно и постепенно
Главата ви натежава
бавно и постепенно
и се превръща в опаковка

Бъдете прецизни
и открито въодушевени
Разопаковайте,
до болка и кръв,
махнете всички ненужни опаковки
Премахнете страха от неуспех
Бъдете свободни!

Добре дошли
в нашето вътрешно
пространство на успеха

Затворете вратата
Навън е ветровито

Дами и господа,
Недами и негоспода
Три пъти благодаря

14 декември 2022

Ваня Вълкова
Стихотворението е част от ръкописа
КОДОВЕ В ГРАДА / ЪРБЪН КОДОВЕ

 

ЗИМНИ СТЪПКИ ( НЯКОИ СА НА КОТКА )

Котката премина
бавно
отпечатък на недосегаемостта

Котката проряза
остро
сухия студ на детска градина, без деца

Котка-плазматично тяло
се огъна
за миг фрагментира стъклото, през което гледам света

Цветовете на движенията се променят

тя не ме вижда
тя не знае е че е студено
тя не знае значението да си отвъд границата
на преминаване на ежедневието

Черната котка елегантно преминава
през зимата на моят сезон

януари 2022

 

списание „Нова социална поезия“, бр. 38, януари, 2023, ISSN 2603-543X

 

Марияна Кондова – Въглероден отпечатък на моята мусака

Слав Недев, Levitation 1

 

Въглероден отпечатък на моята мусака,
Въглероден отпечатък на моята зелева чорба
Въглероден отпечатък на моята шкембе чорба
Въглероден отпечатък на моята баница
Въглероден отпечатък на моята свинска плешка с гъби
Въглероден отпечатък на моята кървавица
Въглероден отпечатък на „блек ангъс“, който не е мой

 

списание „Нова социална поезия“, бр. 38, януари, 2023, ISSN 2603-543X

 

Петър Петров – Мамут

Слав Недев, Останки тактилност, 1996, Soft Pastel on Paper, 50x65cm

 

Вкосмолет
Ледопад
Ураган
Космонавт
Звездокрушение
В Безкислородността
на Непознатозем
Извънземнота
за Мамутолов
от Смъртоглад
Фуко Плувакорабчев
Подостря си антенопредавателя
по Безкрайнолед
Тежка гравитация
Последния мамут
Послевкус на Страхострах
Плътонаръг и
Сърцеряз
Мамуторев
Човекоплач
Полярно Гладовидение
Мираж в пустинията
Животек
Смъртишина
Червеносветомиг
Аларма за критични жизнени нива
човекозабит
антенопредавателя
Излъчва му утихващия пулс
С честоти расейва се във вакума
Като поток подслаждащ
соления океан отатъка.

 

списание „Нова социална поезия“, бр. 38, януари, 2023, ISSN 2603-543X

 

Йорданка Рашкова – Обезболяващите

Слав Недев, 144 буркана йогурт (поглед отгоре с перспектива)

 

Тази сутрин, в огледалото,
открих доказателството
за снощната ти изневяра.
Перверзно ли е, че се усмихнах…
А после си спомних,
това е измислено щастие.
И ми се доплака.
Колко живота са ми нужни,
за да се науча, да бъда щастлива.

 

Обезболяващите
са като фалшивото щастие.
Не чувстваш нищо,
но болката остава.
И се завръща с нова сила.
В най-неподходящия момент.

 

списание „Нова социална поезия“, бр. 38, януари, 2023, ISSN 2603-543X