Дора Радева – Домакинско

Антон Терзиев, Disconnected People, 100 pairs of shoes, net cable, an installation with changeable measures and composition, 2009, detail

 

…. и така, един ден, докато пържиш картофи
до оградата на къщата ти ще кацне змей.
Бързо сваляш престилката, вземаш душ, обезкосмяваш се
даже слагаш грим.
Все пак змей ще те грабва.

А-а-а, не… Дошъл бил за пържените картофи.

 

списание „Нова социална поезия“, бр. 33, март, 2022, ISSN 2603-543X

 

Катя Герова – Дисциплинирай ума си

Антон Терзиев, Аquarell, object, 11 l mineral water, plastic, brush, 28 x 37 x 16, 2019

 

Живея с много открит човек
Недомлъвките са недопустими
Не казвам че се разбираме на сто
Не казвам че няма противоречия
Не казвам че всичко е мед и масло
Казвам само че недомлъвките
са недопустими дори във флирта
В пълен разрез с маниера на
Днешните развити телепатии
И с думата самосъзнание

 

Искам да съм берачка на памук
Под жаркото слънце на Джорджия
Искам да съм луда просякиня
През зимата на моста над Нева
Искам да съм ученичка
Укриваща се в къщата отзад в Амстердам
Искам да съм омъжена на 12 години
За дърт мъж от катуна където и да е
Да ми приседнат пуканките
в топлия киносалон

 

Територия романтика

Епикризата гласи:
Смъртоносни рани
Нанесени от лебед

 

След Деня на любовта

Край
Моята представа за
Мен самата
Окончателно се промени
Можела съм
да крещя истерично
Можела съм
Да съм груба и цинична
Можела съм
Да удрям с юмруци
Стени
Врати
Мъжки гърди
Да рухвам
Далеч от себе си
Съвсем вътре в себе си
Да изрязвам хартиени сърца и
Да ги залепям по тялото си

 

Дисциплинирай ума си
Дресирай мислите си
Те не са ти

 

списание „Нова социална поезия“, бр. 33, март, 2022, ISSN 2603-543X

 

Милена Бакалова – Може да съм никоя

Антон Терзиев, Raw Cuts, object, dried pork, steel, various sizes, 2019

 

Ти забелязал ли си
Че понякога докато гледаш
Фешън Ти Ви
И наричаш майката на детето си
Най-тъпа и грозна жена
Това вече няма значение.

 

Автентично живея
На хълма
Всеки ден избор
Отдолу или отгоре
Да мина

 

Брилянтно точна
Си отпих от чашата
Колкото ми се полагаше
А най-красивият кошмар
Е споделеният
И нокътът върху стъклото-
Обетована земя
Обменяше цивилизации

 

Разхождам се с едни
Неносени от две години
Боксерки във чантата
Идеята е
Да ги метна в Перловска
През рамо
Но аз се притеснявам
Ако се заклещят някъде
В Орландовци
При Гробищата
Напролет да не цъфнат

 

Коледни лампички
Светлинни лъчове
И
Маслини на грил
Успях да купя
Разплаках се
От твърде силната емоция
Сега не искам да се прибера
Децата казаха по телефона:
„Забравяш твърде бързо,мамо“

 

Най-обичам
Екзалтираното неравновесие
В природата
Група лелички
Се наричат гальовно момичета
Единаци бели старци
Говорят за младо и сочно

 

2020 не можа
Да свърши света
А толкова искахме
2022 пак чакаме
Фейсбук да свърши
За да бъдем отново
Начисто с мъжът си
Зеницата ни свива
През опушено стъкло
Като при Затъмнение
И никога няма достатъчно
Чудеса

 

Може да съм никоя
Но на мен овулацията
Ми е дала само Поезия
А вие я преглъщате
Със аспирин

 

списание „Нова социална поезия“, бр. 33, март, 2022, ISSN 2603-543X

 

Каролина Алмишева – Църквата ми е заседнал асансьор

Антон Терзиев, The Birth of a Nation, object, dried pork, mesing, various sizes / “Раждането на нация”, обект с вариращи размери, сурово свинско месо, месинг, 2018

 

Спомени в сегашно историческо
прогарят корита
в пустинята на кожата ти.
Очите ти, тъмни
от ехото на пламъка
хвърлят сенки, едва
улавяни от периферията.
Спомен за решетесто слънце,
капещо между пръсти,
уязвени като кости
на музеен експонат.
Спомен за тътен
в сърцето ти
при звъна на
детския ти смях.
Малка тишина
захлупва ума ти.

 

Църквата ми е заседнал асансьор

Тихо е.
Като пред буря е.
Драскам с нокти по
деперсонализираното стъкло
на погледа ми,
невиждащ реалното, чистото, вечното в днес.
Опитвам се да скътам в избата на ума си,
там, при паячета и други разни твари
светли спомени да отлежават,
но щом заключа вратата,
кисело ми става под езика.
Опитвам се да вярвам в утрешната аз,
защото днешната е уморена
и предадена от вчерашната.
Църквата ми е заседнал асансьор.
Тихо е.
Като пред буря е.

 

Татко

Седя със татко
всеки сам посвоему
седим и пием
и пушим
той носи сълзите
на тази песен
аз нося неговите
Седим със татко
разговаряме за
менъуор
тин лизи
гари мур
ърт уинд енд файър
Седим и аз се чувствам
възрастна и равна
въпреки че
съм хлапачка
Седим със татко
разказва за детството си
щастливите си години в коми
колко срамежлив е бил
с момичето което харесвал
Седя и пуша
наметната със спомени
Обичам себе си
за спомените ми
за него
Той ще е
винаги тук
Седя…

 

Празнично така

Желание, изтерзано в думи,
побито с точка в изречение,
погребано в пощенска кутия,
празнично така…
Споделеност пари в гърлото
след звън на чашите с шампанско,
очи блестят в изпарения
от вярата във ближния или в стомашния рефлукс,
празнично така…
Мъгла във погледа ми,
блудкава чорба – мисълта ми,
щом чух „Кога дойде мама?“,
празнично така…

 

списание „Нова социална поезия“, бр. 33, март, 2022, ISSN 2603-543X

 

Ерика Джонг – Любовници на средна възраст І

Антон Терзиев, Ou Es-Tu Mon A(r)mour, readymade found leather boot, gesso, laser Simmons riflescope 4-12 x 40 SF black matte, desert camouflage tape, 53 x 34 x 11 cm, 2019

 

Неспособни да понесем
несигурността
на бъдещето,
се консултирахме с ясновидци,
медиуми, борсови гурута,
физици обещаващи
щастие на тази
или друга планета,
астролози по любов,
търсачи на Свещения Граал.

Търсейки сигурност
молехме за обещания,
любовни възли, вричания, пръстени,
сертификати, нотариални актове,
а беше достатъчно само
да позволя ръката ти
по тялото ми да се плъзне,
очите ти да намерят дълбините на моите
и вятърът да бръсне лицата ни
тъй както преминава
през костите ни
по-често отколкото ни се иска.

Полъхът е любов,
той е поезия,
пулса на кръвта
в слабините,
електрическия заряд
в мозъка.

Дългият ни скок
в непознатото
започна преди близо
половин век
и почти е
е приключил.

Мисля си за
амфорите с мед, натрупани една до друга
в Пест
надживели с хилядолетия
древните гърци
или за мебелите
в гробницата на някой фараон
върху които
никой не присяда.

Доверявай се на вятъра,
любими мой,
и на водата също.

Те имат
отговорите
на всички твои въпроси

също и на моите.

 

Превод от английски Юлияна Тодорова

 

списание „Нова социална поезия“, бр. 33, март, 2022, ISSN 2603-543X

 

Петър Пейчев-Щурмана – Въглен – парченце мълния

Антон Терзиев, Some Sort of Status Quo, object, framed Peter Bruegel’s „Hunters in the Snow“ digital print reproduction, level, 15 x 21 cm, 2019

 

въглен – парченце мълния обрамчено
от твоите ръце заседна във окото ми,
момиче от дълбоката гора
като локомотивен дим от детството
на моето пътуване към теб,
момиче от дълбоката гора
ще го оставиш ли или ще го вдъхнеш
с устни – парченце мълния смесено със сълзи
момиче от дълбоката гора

Ло, прости ми, знам, че закъснях но to get off the rocks е трудна работа

 

списание „Нова социална поезия“, бр. 33, март, 2022, ISSN 2603-543X

 

Роси Митева – Корабокрушение

Антон Терзиев, Добруджанска стъпка/ Dobrudzha Step, object, bread, size 42 EU, 8.5 ,UK, 8 UK, 26.5 cm. 2018

 

корабокрушение
в океана на тревогите
няма бака
няма капитан
само пътници има
из тесните бордове
загледани в халтавия кардан

колко по-тъмно може да стане?
и колко дълбока е отдолу пропастта
щом котвата дъно не може да удари
и по-голяма става всяка вълна?

 

списание „Нова социална поезия“, бр. 33, март, 2022, ISSN 2603-543X

 

Палми Ранчев – Зверчето

Антон Терзиев, Lie Detector II, A performance with the collaboration of Ultrafuturo group, Seminary, Sofia, Bulgaria, 2005

 

Възпитателят изкрещя, че отдавна трябвало да загасят лампата, сам я загаси, предупреди ги да не затварят вратата и се отдалечи по коридора. Наско се отмести към стената, където се чувстваше по-сигурен, и се заслуша в настъпилата тишина. Изпусна ножа и с разперени пръсти го потърси под завивката около себе си. Закачи го с пръсти, хвана дървената дръжка и притвори очи. Почти веднага ги ококори. Стори му се, че се чува подозрителен шум. И отново всичко утихна. Децата на съседните две легла дишаха равномерно. Но той, колкото и да му се затваряха очите, трябваше да е нащрек. Стресна се, буквално подскочи и седна в кревата, подпрял се на едната си ръка, когато Главата изръмжа в лицето му. Целият пламна, сякаш  го поляха с вряла вода, и се разтрепери. Неусетно беше се унесъл, и той пак го свари неподготвен. Трескаво затърси ножа зад гърба със свободната си ръка. Тук някъде трябваше да е. Накрая успокоен стисна дръжката.

– Хайде, нали си знаеш упражнението – прошепна Главата съвсем близо до лицето му и се ухили. – Седни по-удобно. Или забрави какво си правил вчера и онзи ден.

– Махай се! – каза Наско.

И се изтегли с няколко движения плътно към стената. Топлината в гърдите му, позната от предишните вечери, бавно се разстла, прегъна се по края като нагорещен восък. И почти веднага потече.

– Махай се! – повтори той и очите му се напълниха със сълзи. – Предупреждавам те!

– Чакай, чакай! – прошепна Главата, опря коляно на пружината и се качи на леглото, коленичи и се надвеси над него. – Нали я знаеш нашата игра.

– Не е моя игра.

– Наша е!

– Не, само твоя си е.

Почти веднага беше го сграбчил с две ръце, както всяка вечер, за ушите. Не ги стискаше много силно. Просто ги държеше между дланите си. Изправи се, надвесен над него, и опита да го вдигне. Пружината на леглото се разклати под краката му и потъна дълбоко, почти до пода, от тежестта му. Освободи хватката си, сграбчи го по-удобно и отстъпи. Придърпа го, слезе от леглото, за да му е стабилно под краката, и без да го пуска, отново се опита да го вдигне.

– И да не пищиш! – предупреди го той. – Щото тогава, нали знаеш, ще ми направиш една свирка.

Усещаше как ушите му се удължават и заедно с болката всеки миг ще се откъснат от главата му. Почти две седмици всяка вечер правеше едно и също. След няколко неуспешни опита най-накрая щеше да го вдигне във въздуха. Издържеше ли без да вика, според уговорката, го оставяше обратно и си отиваше. Хилеше се гъгниво през широките си ноздри.

Беше три години по-голям, доста по-тежък и як. В пансиона имаше двама-трима, които можеха да му се опрат. Но с тях Главата беше в приятелски отношения. Не си пречеха, дори, наложеше ли се, си помагаха. Никого не можеше да помоли за помощ. Всички знаеха, че през два-три месеца той си заплюваше някой от малките и постепенно сломяваше съпротивата му. Сега го задържа по-дълго във въздуха, попита “Как е?” и с рязко странично движение го остави да падне настрани в леглото.

– Пак не изпищя – отбеляза Главата. – Но този път правилата се променят.

– Нищо не се променя! – прошепна Наско, като се опита да не проличи, че се е разплакал. – Даже не изохках.

– Повече не ми се чака – изрече безгрижно Главата и седна до него. – Какво като не си изохкал. Нали все някога ще из¬охкаш.

Гласът му беше станал съвсем приятелски. В интонацията му имаше молба и покана да се примири. Дори забеляза, че му се усмихва. Вече не беше изродът, който очакваше всяка вечер, а момче като него. Усети ръката му на рамото си. И топлината отново заизпълва гърдите му.

– Плачеш ли?

– Не.

– Поплачи си.

– Мамка ти! – прошепна Наско. – Мразя те!

– Аз те обичам.

Клекна, като внимаваше да не загуби равновесие, легна на хълбок и се примъкна плътно до него. Вече усещаше якото му бедро опряно в неговото, когато ръката му описа кратка дъга. Главата изкрещя от неочакваната болка и бързо се претърколи настрани. Настигна го и ножът отново се заби в тялото му. Щеше да го намушка още веднъж, но той беше се свлякъл на пода и виеше отдолу. Наско срита завивките и се изправи. Беше легнал облечен. Дори не си свали маратон¬ките.

Изчака да разбере какво ще направи. Но той продължи да скимти, претърколи се и изчезна под леглото. Прекрачи над страничната табла, скочи и излезе в коридора. Вървеше бързо и се оглеждаше. Имаше малка възможност, въпреки раните, Главата да го последва. Още не беше се появил. Скоро побягна по стълбите към долния етаж. Лесно извади трите разхлабени пирона от прозорчето, което възпитателите мислеха, че е заковано, и се прехвърли навън.

Пресичаше двора на училището, без да мисли. Вървеше по средата и едновременно с това се наблюдаваше от етажа, на който живееше. Не го интересуваше мястото, където отиваше, нито дори посоката. Спря по средата и вдигна глава към небето. Беше дълбоко и далечно – като дъно – обсипано със светли звезди.

Той беше единственото момче от пансиона, което по това време можеше да ги гледа колкото поиска. Ей така, ще стои, вперил поглед нагоре, без да му пречи който и да било. Спомни си, че след като го намушка два пъти, беше готов още да го мушка. Не искаше да е толкова зъл. И същевременно изпитваше задоволство.

Бързо стигна до денонощното кафе. Показа си само главата и огледа празните маси. Наташа първа го видя.

– Пак ли си избягал?

Влезе, усмихна се и вдигна рамене в отговор.

– Какво ще пиеш?

– Кола – отговори бързо той и добави: – Половин кола.

– Искаш да си я разделим както предишния път, така ли?

Наташа се изправи от мястото си, отвори малка бутилка кока-кола, пресегна се, взе две чаши от бара и седна обратно на масата в ъгъла. Оттам се виждаше цялото помещение и тя можеше да контролира кой влиза. Побутна към него едната чаша и наля по равно.

– Искаш ли да учим по математика? – попита тя и широкото й бяло лице приближи към неговото. – Или по нещо друго.

– Не искам!

– Нали помниш какво сме се разбрали – продължи тя, почти без да му обръща внимание. – Винаги когато си тук, ще учим по някой предмет. Не искам да си като останалите тъпаци.

Двамата седяха един до друг и отпиваха от чашите. В шишето беше останала още един пръст кола.

– Налей си я – каза тя. – На мене ми стига толкова.

– Ти си налей.

– Аз ще потърся хартия да порешаваме задачи.

– Не искам сега. Казах ти!

Тя отново се изправи, пресегна се към бара, откъсна с една ръка няколко листа от празния кочан за сметки, затисна го в единия край с длан и седна по-близо до него. Усети кръглото й рамо, после и ханша, който беше като огромен деформиран хляб. Косата й миришеше приятно. Не беше сигурен точно на какво. Отново усети как топлината се появява в гърдите му, постепенно се разстила, размеква се. Започна по-свободно да се разлива. Тогава очите му отново се напълниха със сълзи.

– Онзи още ли те тормози?

– Какво те интересува?

– Добре де, няма да питам – изрече делово тя. – Нека решим поне няколко задачи.

И се наведе към него. Усещаше я плътно до себе си. Стана му още по-топло, отпусна се и сълзите потекоха по страните му.

Наташа спря да пише и се заслуша, без да го поглежда.

– Плачеш ли? – попита тя.

– Но без да се чува – изрече със злоба Наско. – Никакъв звук. Нито ох, нито ах.

– Нещо случило ли се е?

– Нали ти казах, че не искам да уча – почти изкрещя той. – Казах ли ти, или не?

Стресната от неочакваната му реакция, тя примигваше. Още не беше забелязала, че Наско извади ножа от джоба си. Стискаше го в разперената си ръка. Предчувстваше нейната изненада, когато го види.  Вече мислеше да каже: Я виж какво имам в ръката! И всичко да се превърне в шега. Тогава се усука, рамото му пропадна надолу и едва не извика от болка. Напрегна мускулите си, лицето му се изкриви от напрежение, но съпротивата му не беше достатъчно силна. Вече беше видял над себе си собственика на кафето, който продължаваше да му извива ръката. Накрая измъкна ножа от омекналите му пръсти.

– Казаха ти да не прибираш това зверче!

– Дете е.

– Тогава защо държи нож? – попита той, вдигна го над главата, а с другата ръка му изви ухото. – Марш навън!

Излезе пред кафето, като сдържаше желанието да си разтрие с длан ухото. Постоя отпред и скоро напълно забрави, че някога го е боляло. Отново усети как топлината започна да изпълва гърдите му. Този път очите му останаха сухи. Погледна нагоре към безредно разхвърляните по небето звезди. Направи няколко крачки, обърна се и загледа светлинната реклама на кафето. “А”-то беше изгоряло и почти не се виждаше. Опитваше се да сравни чувството, което изпитваше от близостта на Главата и от близостта на Наташа. Приличаха си. И двата пъти усещаше топлина, размекваше се и му се доплакваше. Но вече беше сигурен, че са напълно различни.

 

списание „Нова социална поезия“, бр. 33, март, 2022, ISSN 2603-543X

 

Светла Караянева – По дългия коловоз на неделята

Антон Терзиев, I’ll Never Become You/ Никога няма да се превърна в теб/ Quiet Riots IV, oil on canvas, 140 x 195 cm, 2020

 

Снежен човек

Нарисувай ми цвете в снега –
малко пролет в безкрайната зима.
Със стъбло като тънка стрелка
от вселенския вечен будилник.
Нарисувай и слънце – дори
постави му уста и очички.
И тогава от ранни зори
пак ще бъде усмихнато всичко.
Ако твоето бяло сърце
не пулсира със моето вече –
изтръгни го! И с мъжки ръце
сътвори едно снежно човече.

 

Покриви

Островърхи и полегати,
с червени керемиди и сив битум,
те покриват главите на къщите.
От тях дъждът се гмурва в улуците,
слънце зарежда соларни батерии,
вятър върти ветропоказатели.
Обитават ги птици и дебнещи котки,
лунатици и коминочистачи,
някой Карлсон, живеещ без наем.
Те са шапки с пера от антени,
които суетните къщи не свалят.

 

По дългия коловоз на неделята,
преодолявайки аромати на
грилове, пуканки, вакса,
просяци, проститутки, джебчии,
най-после достигам
неделната гара.
И без да пътувам,
щастива в тълпата,
търся трескаво
ОТМЕНЕНИТЕ ВЛАКОВЕ –
все повече и повече,
все повече и повече,
всеповечеиповече…
Ту – ту – у!

 

списание „Нова социална поезия“, бр. 33, март, 2022, ISSN 2603-543X

 

Венци Арнаудов – Немски старец

Антон Терзиев, Musculus Memoria, mixed technique, pencil, gold Schminke oil, carcoal and acrylic on 300lb Fabriano Artistico paper, 56×73 cm, 2022

 

***

немски старец малко след осемдесетте
пред бордюр запазен
час в раковата клиника на хейделберг
няма никой
зад дръжките на инвалидната количка
мога ли да помогна
само очите позволяват бутам минаваме леко
преди огромна метална врата да се отвори
автоматично обръща глава на метър след нея стига казвa детето
на третия райх създател
на огромната метална врата

 

списание „Нова социална поезия“, бр. 33, март, 2022, ISSN 2603-543X