Светослав Нахум – Велосипедистът от Буча

Антоан Божинов, Августовски пуч, Москва, 1991

 

Аз тръгнах за хляб.
Не поисках от Москва разрешение.
Насъщният е даден всекиму.
Украйна е моят хляб.
Аз тръгнах към него.

Нашите ниви са моето разрешение.
Нашата земя е моята молитва за хляб.
Аз нямам яхта „Шехерезада“.
Аз не се возя във файтон с Кралицата.
Моят велосипед е моят „Ролс-Ройс“.
Аз не вечерям в Берлин
И не съм виждал Версай.
Аз нямам замъци, бункери и командоси.
Аз имам свободата да ида за хляб.

Моята улица в Буча е моята вселена слънчева.
Тя е моят живот, моята участ, моят народ.
Аз израснах в търпение, надежда и вечен труд за единия хляб.
Моята свобода беше изгревът.

Зад гърба ми се показа танкът на Апокалипсиса.
Чух тропот и грохот, обърнах се, взрях се в адската руска колесница.
И русоляв момък с картечница на стремето зловещо се прицели във мене.
Тежки секунди на тежки куршуми.
Русия простреля моя хляб.
Русия простреля моята улица.
Русия простреля моя град.
Русия простреля моя народ.

Моят хляб се изтърколи на моята улица в Буча.
И аз след него се понесох в отвъдното.
Видях жита кървави, и небе от разпятия,
И видях как хлябът и виното се превръщат във ручеи.

На моята улица в Буча лежи велосипедът ми,
А до него моят хляб пее песента на Украйна,
Когато сред жита се намирате, и за моя хляб помолете се –
Той ще ви даде свобода, преди да усетите залеза.

 

списание „Нова социална поезия“, бр. 36, септември, 2022, ISSN 2603-543X

 

Рени Васева – Циклопът остаря

Ивайло Божинов

 

Циклопът остаря
и в пещерата стана трудно.
Единствената светлина на утрото
се разпиля по всички ъгли
на уморената му памет.
А уж познаваше издъно всеки камък,
изгладен от извивките на тялото.
И всеки миг по нещо се изгубваше.
Най-вече равновесието,
после ясната увереност,
че идващият ден
ще бъде като всички други.
Циклопът не мечтаеше за пътища,
той искаше да не изгуби своя свят,
страхуваше се от часа,
когато, влизайки във пещерата,
ще се почувства като в собствен гроб…
А кой ли би запомнил някакъв
ужасно саможив циклоп?

 

Одисей и Исус

На Одисей в очите е мъгливо.
Итака е отнета и забравена,
женихите я поделиха, насилиха лицето й,
изядоха, изпиха бъчвите със мед и вино.
На Одисей в очите е мъгливо.
Привиждат му се други светове
и други острови сънува.
Животът му пътува все от бряг до бряг.
Косите оредяха, зъбите опадаха…
Жените и магьосниците уж го приласкаваха,
но то си беше все цена на нещо.
Сърцето опустяваше без бряг, без остров,
който да кърви, когато го напускаш.
На Одисей в очите е мъгливо.
И ето,че за първи път той няма да помисли
прозорливо,
а уморен, ще си намери остров.
Но няма да е никога Итака,
потънала сред сенки и във мрак,
орисана на безнадеждно чакане.
Женихите ще погребат Итака…

 

***

Тишината мълчи,
разпъната на кръст.
А аз съм селският идиот
и вие ме наричате Исус.
Вървя от изгрева
и следвам сенките
на живото и мъртвото…
Безценно е това докосване
до цъфналите диви тръни,
които жулят голите колене.
Безценна е играта
на сънените пеперуди,
залитащи по мокрите ливади,
целувката на жадните пчели
със всеки нежен цвят.
С ръцете си докосвам дивото,
в сърцето ми се вливат
струите на синята пустиня…
А къщите кънтят,
превземани от празнотата.
Гласовете им се сливат в ехо,
пригласящо на дъждовете
и на вятъра. И само слънцето
ги грее милостиво.
Аз днес присядам
на всеки срещнат праг,
за да послушам старите истории.
Те напояват сушата в сърцето ми.
А аз съм селският идиот
и вие ме наричате Исус.

 

списание „Нова социална поезия“, бр. 36, септември, 2022, ISSN 2603-543X

 

Райчо Ангелов – Ако намокриш Библията си и я сложиш на простора

Антоан Божинов, Августовски пуч, Москва, 1991

 

Ако намокриш Библията си и я сложиш на простора

1. са гвоздеите в Нечии китки.
2. е Змията, започнала всичко.
3. са гърдите на Ева.
4. – срамът на Адам.
5. е когато Той ловеше рибари, а
6. са половината бандити.

 

Сигурно се бъркате

На един концерт в Берлин,
който слушах през оградата,
до мен една двойка правеше тоя секс,
който се налага да не забелязваме.
Връщах се от работа,
достатъчно ми беше тежко да слушам музиканите,
а мъничката испанка на пангара ме попита: „Да не сте перверзник?“
„Ало“, – казах – „аз бях тук преди вас.“

 

Набоков

Набоков е живял в Берлин.
Също като мен.
Него го знаят пет човека,
с мен са шест,
може би седем.
Също като мен.
Колцина са прочели как
седефеното сиво небе блещяло?
Седем.
Може би осем.
Веднъж потърсих хотелчето,
в което е живял.
Имаше детска площадка.
Искам и аз.
„Не съм безгрешен, но съм истински.“

 

Руска синя котка

„Бъбреците ми умират, но жена ми иска да е чисто…
Не гледайте котката. Хапе.“
Сумата от въздишките му можеше да
издуха Източен Берлин,
условно казано,
защото вече не се делим.
Сега сме заедно.
На Запад има красота.
На Изток отчаяние.
Да еба тоя вятър на
промяната.
Котката ме гледаше.
Как пък няма аз да я гледам.
Изяде два печени фъстъка,
които намерих в банята.
Измърка. Отърка се в мен.
„Котко“, – викам й – „виждам те.“
„Аз съм малко сляпа, благодаря.“
Тя умря по-късно.
Той също.

 

списание „Нова социална поезия“, бр. 36, септември, 2022, ISSN 2603-543X

 

Петър Пейчев-Щурмана – Хоневтири

Ивайло Божинов

 

не ще измие благословено вино ребрата на старата ти лодка
оголени от кожата, от която всяко лято / а и зима / замислено сваляш с нокти пластове боя и водорасли, а и мидени черупки
Очите – празни клюзове без котви и вериги Черепът нищожен склад – подсилен срещу ледовете на живота със цел едничка – незамръзващо пристанище недостижимо – тазът – въртеливата
кърма с бедрените кости – две кърмови весла, а между тях
безсмислен рулеви – ту унил, ту гордо щръкнал – обърнал нюх към всеки междубедрен вятър, а следата зад кърмата – непоколебима към последен док за неплатените тела на кораби забравени със имена забравени, забравено море и гласове забравени

 

списание „Нова социална поезия“, бр. 36, септември, 2022, ISSN 2603-543X

 

Милена Бакалова – Застанала съм показно

Ивайло Божинов, Из „Хората от Малашевци“, 2022

 

Застанала съм показно
На слънце
Вижте колко съм красива
Вятърът си играе с косите ми
Аз нежно ги прибирам
Играя си
След десет години
Ще имам бастун
И верни очи на куче до мен
Те ща са моите
Дърво, на което да се подпирам
И любов

 

списание „Нова социална поезия“, бр. 36, септември, 2022, ISSN 2603-543X

 

Милен Стоянов – Езикът на хората

Антоан Божинов, Августовски пуч, Москва, 1991

 

Езикът на хората

научих езикът на хората
и слушах от малък техните песни
проучвах ги
и сравнявах с природата
и виждах
колко са интересни

те вярват във всичко
но не и във себе си
красиви са
но винаги се съмняват в това

те търсят любовта
а тя
никога не се крие
искат да са щастливи
но не се усмихват
със сърцето си

 

звезда

ако знаех че са така далеко звездите
нямаше да искам да ги пипна

ако знаех че е солено морето
нямаше да искам да пия от него

ако знаех че е така твърда земята
нямаше да падам на нея толкова смело

ако знаех че огънят гори
нямаше да му се радвам толкова много

ако знаех че очите са душата
нямаше да гледам в земята

ако знаех всичко това
нямаше да ме познаваш

 

списание „Нова социална поезия“, бр. 36, септември, 2022, ISSN 2603-543X

 

Меги Зафирова – Тялото ми е голо и не знае какво да прави в нощта

Антоан Божинов, Августовски пуч, Москва, 1991

 

Тялото ми е голо и не знае какво да прави в нощта
Търси едно място под сливата
слива се с кукумявката на
смокинята
Имаше една обич
едно облаче
Но дойде април
после май

 

списание „Нова социална поезия“, бр. 36, септември, 2022, ISSN 2603-543X

 

Ливия Дамян – Ловците на маймуни

Антоан Божинов, Августовски пуч, Москва, 1991

 

В едно далечно време, двете малки негърчета: Мбуто и Мпхуто живееха в едни сламени колиби, в далечната от нас Южна Африка.

Мбуто от малък беше лош ловец на маймуни с лък и стрели. Мпхуто пък беше отличен стрелец, ловък ловец на маймуни с лък и стрели.

Мбуто можеше да пише, да чете и да смята. Много му се отдаваха тези дисциплини, за това пасторът на енорията съдейства Мбуто да се изучи в Претория…

След години…

Днес Мбуто е банкер и „лови маймуни с пари“! И може да има всяка една жена, дори и бяла.

Мпхуто си остана ловец на маймуни с лък и стрели. Той е предпочитан само от жените в сламените колиби.

Жените били предпочитали ловеца – мъжкар алфа?!

А какво стана с твореца, Аакаа изработващ върховете на стрелите?

 

списание „Нова социална поезия“, бр. 36, септември, 2022, ISSN 2603-543X

 

Александър Мичев – Любим!

Антоан Божинов, Августовски пуч, Москва, 1991

 

Любим! Не „само“ заради поезията и публицистиката му, не „само“ заради патриотизма му, не „само“ защото загуби живота си за свята кауза, не от колегиалнен сентимент – и той е подаскалувал и обичал да ловува нощем лисици във влашките гробища…

Любим ми е заради друго – болезнената му чувствителност към всичко несправедливо. Тя е негов мотор и муза, а всичко друго е следствие – поезия, публицистика, патриотизъм, саможертва… Само на 28. Какво би сторил ако беше доживял до 35 – 40? Неговият нрав и същата неприязън към несправедливото щяха да го конфронтират с много влиятелни българи след 1878 г. и днес най-вероятно нямаше да е известен герой. И тежкото съмнение, че загина от български куршум, също е чудесно онагледяващо живота на всеки, изпреварил времето си. Наш Ганя често пише: „Защо днес нямаме Ботев и Левски, да оправят държавата?“ Всеки народ, във всяко поколение, има десетки или стотици Левски и Ботев, но докато не са обесени или застреляни, самият народ мрази най-много точно тях – различни са.

Слава Богу, падна (който… той не умира) там, тогава, на 28!

 

списание „Нова социална поезия“, бр. 36, септември, 2022, ISSN 2603-543X

 

Мартин Лазаров – Безего

Антоан Божинов, Августовски пуч, Москва, 1991

 

Безего

има една връзка
за която мълчим
връзката с цялото
което не може без нас
когато не можем без него
всяка секунда
всеки захлупен стол
на който няма да седнем
на маса на която няма да ядем
ще почака
всяко небе
което се разминава с нас
дали ще го видим отново
а дали то ще ни види отново
да и не и да
всяка душа
която ни боядисва с думи или поглед
особено когато я кръстим случайност
дали тя няма да успее да се прекръсти безкрайност

на тази тънка връзка се крепим
крепим и мълчим, за да не я скъсаме от непохватност
или да забравим, че съществува
да забравим и да стоим на разстояние от безопасност

 

Жажда

на дъното мечтаеш за небе, захарен памук и билет за прегръдки
а крилете ти миришат на ръце
а очите ти се въртят в купа със стъклени топчета
а музиката в душата ти все още е хлопането на оградата след люта градушка
иначе си на една дума от космоса и разходката със звездите
ражда се звезда, умира звезда, блещукащата вода е жива

 

Писмо до мен

ще пиша на себе си
и ще чакам отговор
от полудял писмо
и ще чета с трепет
сякаш никога не съм се познавал

 

Безсън

така прави любовта
събужда те в 5 часа сутринта
и ти съобщава че сърцето ти не е в теб
лежи някъде другаде и тупка

ако имаш късмет
сърцето ти е на една ръка разстояние
и можеш да го прегърнеш и успокоиш

ако нямаш късмет
пишеш любовни стихове
които не искаш никой да прочете

 

списание „Нова социална поезия“, бр. 36, септември, 2022, ISSN 2603-543X