Владимир Сабоурин – Корпорацията Reigns

 

Това е реплика на Говорещата Лисица от Антихрист на Ларс фон Триер.

След подялбата на „Поетически Никулден 2016“ между Г. Господинов и П. Дойнов трябва окончателно да е станало ясно следното:

1) Когато А-филмът на Корпорацията е издал книга, всяка остатъчна конкуренция в литературното поле автоматично се суспендира.

2) Б-филмът също получава задължителна награда в качеството си на отговарящ за академичното поделение на Корпорацията.

3) Когато членове на Корпорацията не са издали книги, те по необходимост са членове на журитата в качеството си на спечелили литературни награди и академични фигури.

Корпорацията Reigns.

Лисицата говори, а вие мълчите, очаквайки подаяние от нея.

Горко ви.

 

 

 

Ружа Матеева – Снимката ти е кървава маска

***
снимката ти
е кървава маска
в която
миналото и бъдещето
са мъртви
а настоящето скача
от трамплин
в празен
басейн

 

***
татуировката
на гърба ти
е музика
без усилватели
чува я само този
който се е научил
да разбира
кожата ти

 

***
песните нямат текстове
думите вътре са боси
като африкански дечица
ако искаш да ми кажеш нещо
напиши песен сам
и ми прошепни мелодията

 

***
не ми даваш утеха
тя е лукс
за невярващите

 

***
няма слепи съвпадения
и числата
не са математика
скосеният разрез
на съдбата
дели желанието
на две равни
половини

 

***
навън е нула градуса
но се усеща минус четири
защото духа
леден вятър
от твоите кости
към моите
сега и двамата
сме чупливи

 

***
светлината
не е златна
а синя
защото гледа
през ирисите
на небето ти

 

***
разстоянието
е алегория
казваш
затова не вървя
а чакам

 

***
метнах
душата си
в кофата
ти изхвърли
боклука
но пак
не я забеляза

 

***
където свършват
ресните на пердето
започва
рамката на прозореца
през който не скочих
за да изгася деня
а трябваше

 

***
знам
че можеш без мен
затова
настигни влака
който ще те отнесе
от другата страна
на живота

 

***
колко много хора
разбират от живота
в който
ме няма

 

***
никъде
не си сам
каква зловеща
представа
за щастие

 

***
посегнах
да ти пратя
думите си
но се сетих
че не помниш
езика им

 

***
дори не знам
къде си
затова те търся
винаги
в мен

 

***
никой
освен теб не знае
пътя
до дома ми

списание „Нова социална поезия“, бр. 1, декември, 2016

Илиян Шехада – Левиатан – дураци, чудовища

 

Левиатан на Андрей Звягинцев рисува днешна постсъветска, радикално секуларизирана Русия и нейните стигми, априорни модели на императивното безправие и беззаконност. Путинова Русия е оттеглена от имперските красоти на Москва и е интернирана в политическата култура на едно гето край Баренцово море.

Филмът е разказ за върховната власт на суверена-чудовище, който не прикрепва никаква трансцендентност към себе си, а само оголва непоносимостта, непомерността на един политически ред, интегрирал в себе си патогенното ленинистко наследство.

„Левиатан“ е и големият политически опус на Томас Хобс, който плътно означава политическия ред, който може да е продукт само на колективно решение, което поражда артефакт. Хобс говори за непоносимото „естествено състояние“, което сбира в себе си желанието за надмощие и жаланието да се живее, те според него си противоречат, от което произхожда и нуждата от бепределната суверенна власт, която трябва да озапти „пасивните синтези“ (Дельоз, Гатари), които действат като производствени единици. „Левиатан“ полага основите на края на смъртните борби като постулира учредителен договор, който изземва естествените права на индивидите, отнема им това, което е присъщо на „природата“ им.

„Левиатан“ е чудовището суверен, което овладява и хомогенизира множеството, като им приписва иманентно и изначално нередуцируемо различие.

Дуракът Коля бива обездомен насилствено от местния феодал Вадим в името на една абстрактна машина, картографираща социалното поле. Филмът добре чете историята на модерността като наратив за серийни и тавтологични трансформации на суверенността и „баналността на злото“ (Арент).

Микрофизиката на властта-чудовище показва обикновенния гражданин като престъпник, който, изгубил всичко пред закона, пие до смърт, за да се бори.

Водката във филма е социален код, колективното оръжие на слабия – паресиастичен акт. Пиенето срещупоставя две онтологични логики – „това, което е“ и „това, което трябва да бъде“. Водката е специфичен перформатив, който хем цитира суверена, хем го подрива. И в това трябва да търсим апоретичността на „Левиатана“. Двойният акт на цитиране – през отричането и повтарянето – експлицира нормативизирането на чудовищното. Пиенето е конституитивен зев в серийните принуди на властта. Но пиенето е и прагът на без-различие и неразличие межди природа и култура, и като такова, то конституира специфичното суверенно насилие. Логиката, която гласи: Вътрешният принцип на държавата се разкрива само тогава, когато тя се разпада.

Звягинцевият „Левиатан“ е разказ за отказа от цитиране на престижните легитимации на суверена, спирането на позоваването на един първиоизточник на властта.

По специфичен начин присъства полудяването на езика, липсата на език, с който героите да общуват помежду си. Дори когато те чувстват, че нещо е сгрешено, че отиват отвъд предела на нормално човешкото, те са забравили думите, с които да го споделят и осмислят. Невъзможност, която има фатални последствия. По същия начин в „Левиатан“ дори и „добрите“ герои са безнадеждно отчуждени – младата съпруга на собственика на спорния имот общо взето от скука преспива с адвоката им, което води до скандал, бой и пиянско безпаметство. Което пък прави възможно „натопяването“ на мъжа й за нейното убийство. Можем да мислисм загубата на членоразделност като едно покушение над ratio-то – нормите и техните социални стратификациии. Ако ползваме концептуалния апарат на Фуко, бихме нарекли тези жертви на системите „принудените към мълчание“. Порядъкът на езика изключва онова говорене, онзи дискурс, който не се побира в позволената социална чувствителност. Безумието, а не лудостта (нека отбележим разликите межди тези два квазисинонима) е странността, която отвежда светоживеенето до разпадналата се субективност. Безумните дураци на Звягинцев деградират социалното пространство като изопачават до крайност въпроса „що е разум“ в едно живеене на чудовищен и полицейски сциентизъм. Както лудостта е културно изобретена, така и бедните безумци са конструирани от социо-перцептивната машинария на Левиатана.

„Левиатан“ разказва за две чудовища: за властта, която има правото да дари общността с извънредно положение, и за социалния организъм, решил да инкорпорира изключителното в собствения си телос. Левиатан анулира сдържащите митове, за да впие поглед в низизните на един постбиблейски индивидуализъм.

Terra, територия и терор са трите компонента на архаичния театър на всепроникващото насилие, които ошрифтяват филма. Те репродуцират кризисните моменти в политическата система на кинонаратива. Суверенното насилие произвежда посткомунистическия homo sacer, който удължава и удвоява чрез съществуването си суверенитета на Вадя. В механизмите на репрезентацията му са въвлечени всички – полицейската власт, трите съдийки, които бавно препотвърждават nomos-a, свещенослужителя. Целият филм е тавтологизиране на суверена-чудовище, повтаряне на нормата, огласяването на микроежедневния терор през характера на традиция. Ако Дерида определя чудовищния дискурс като късане с традицията и предателство спрямо установилия се нормативен модел, Левиатан непрекъснато презарежда тавтологиите на суверинитетния дискурс, редуцирани до езикови актове и екстензирано и порцирано нормализиране на чудовището. Левиатана като машина на тягостните повторения.

Коля и неговото семейство са пред закона на Кафкианския процес, те са негови заложници, те са нулевата точка на своето съдържание, те са нищото на чудовищния есхатон. В малкото руско градче опразнената сила на закона да върне взетото на Коля съвпадат с процеса на Кафка. Коля е Процесът. Коля е формата на безкрайното нищо – чудовище, който огласява празнотата.

Свещенослужителят яде бавно, докато суверена треморно размахва цигара в православната лустросана Божия бездна. Двуприсъствието на двамата калкират културната теза за двете тела на краля и неговата монстрьозна монархичност и атемпоралност (вечност). Тезата, според която символичната фигура на краля – мохархическият дискурс – са разказ за реинкарнацията на оня, който е над закона, заради сръхчовешката си същност, но и е под закона, защото всеки смъртен е подвластен на трансцедентност – тази на Разума или тази на Бога.

Трактатът по средновековно богословие говори за двете тела на човека, тя се изразява именно във властта на Човека над човека, във върховенството над самия себе си, в актуализирането на човешката потенциалност. По аналогия с английската доктрина, физическото тяло е потенциалност, политическото тяло е актуализация. Средновековието изгражда модел на политическа власт, който започва да се мотивира негативно – с потребността от надмогване на феодалния хаос чрез стабилност, за да достигне накрая позитивната си легитимация – в докосването на Човека до Бога. Трудът на Канторовиц посочва слабите места на експазионистичната логика на държавата, която предвещава, предговаря модерното понятие за суверенитет.

От друга страна могат да се търсят и следи от тезата на Джани Ватимо, според когото смъртта на метафизиката, поставена от Ницше, излага човека пред невъзможността да се преодолява битието, т.е. преминаване на битието от схващането му като структура, към разбирането му като събитие.

Левиатан разказва за един обърнат, чудовищен детермизниъм, според който политическите практитки тръгват от пътя на нормализирането, за да стигнат до деспотизма на традицията, която управлява. Идеологическото, монархическо възпаление намира своя прислон в един нов дуализъм на секуаларно свещенически практикики за препотвърждаване на чудовищния закон. Профанното и естественото тяло са призрачността на монарха са партията и църквата в тяхната соматична репрезентация. Те конфискуват частните митологии, за да възвестят нестабилността на всяка панмитология. Кризата на формата – светска – свещена, е метаморфозата на чудовищното. Жижек напомня, че и Ленин има две тела – възвишеното политическо тяло във формата на трагичното величие на Партията.

Именно партията е обктивното въплъщение на закона, тя е „обективния разум на историята“, семейството на Коля е частите, които го сумират, от което то е вманиачената транссубстанциалност, която се стреми на всяка цена да запази тялото на Вожда. Чудовишността на възвишеното тяло, осъществено от чудовишно насилие.

Логиката на тялото на тоталитарния водач е логика на една вечна верига на насилие и политика – и обратно. Левиатан асимилира абсолютното престъпление, което цели да унищожи абсолютната история, да докара човека до извънредно положение, след което да сътвори света наново ex nihilo. Левиатан е фантазмена траектория, която захожда към една сакрална гибел на революционния терор, той е революция, която иска да изтрие тялото на идеологията и учредителния договор. Извличането на народа от изличаването на народа е революционен теорор, който иска да стане политически фактор в собствения си направа.

Свободата в Левиатан е също чудовишен акт – тя е чиста перформативност, отказвайки господстващи идеологически езици и практики, филмът посочва една травматология, наследена от просвещението до наши дни. Анти Едип схваща суверенитетът като специфичен режим на власт за себе си, извличаща своите цели от себе си, приписвайки си цели и средства, този режим на параноично инвестиране е контражест на описващите практики на всички тоталитаризми. „В името на народа“ и „В името на Бога“ вече са празни формули, черпещи своята илокутивна сила от някакво анонимно множество, героите на филма на Звягинцев подменят идентификационните процедури, с което правят един радикален обрат. Интервенциите в режима съществуване в малкото градче, дори самоубийството (самоубиване) на съпругата на Коля, изричат едно конститутивно „аз“, превръщат търпимостта в парола на самоизключване от властовата матрица. Смъртта на главите на семейството е hybris – пълното господство на собственото си съществуване, афективното насилие над претенциите да се наложат естествени права и закони на хората.

Тук Левиатана зацикля, като всеки фашизоиден модел за свят. В края на филма двойно осиротелият син на Коля се разхожда и наблюдава едрият торс на морското чудовище. Един от синовете на великата змия, въвлечен в изключителната ситуация, обявява акта на зануляване. Той също е наследник на просвещенски чудовища и озъбената логика асиметрично да се разпределят правото да се знае, и правото да се казва истина.

И гледа мълчаливо.

 

 

 

списание „Нова социална поезия“, бр. 1, декември, 2016

 

Виктор Иванов – Дрес код – срязани вени

***
независимо дали
умирам
или убивам –

винаги е заради теб

 

***
да си кажем
истината в очите

ти се роди
за да ме срещнеш

аз те срещнах

за да умра

 

поезията:
дрес код –
срязани вени

 

апокалипсис

отляво е любовта
отдясно – самотата

дилема няма

избирам ножа

 

гравитация

мамка му
животът не е за всеки

виж поезията е друго нещо

помисли светът
преди да скочи
от десетия етаж

 

***
                                      на В.

човекът е бог –

умира
само когато обича

 

***
срежи вените

нека поезията
изтече между пръстите

 

подготвям се
за морския уикенд
обувам
кафяви чорапи
обличам
чернобяла риза
заминавам на юг от себе си
на всеки ъгъл
ще продавам билети
за платена любов
ще чакам дълго
разминаването със смъртта
ще чистя
нощните етажи
от дребни фото намерения
на гърба си
ще сложа света
отгоре ще напиша
търся отделяне
ще вдигна мрака
високо над почвата
за да се върнем
заедно

 

море

сърце нямаше

виждаха се само
върхове на скали

и няколко празни стъпки

 

снощи
докато убивах небето

го чух да говори –

обичай със сърцето
и няма да живееш нито ден на земята

обичай с душата
и ще се научиш да танцуваш със смъртта

обичай с тялото
и светът ще бъде твой

обичай с поезия
и винаги ще бъдеш сам

а ако си се уморил да обичаш

обичай със светлина

и твое ще бъде
царството небесно

 

любовта е
сънят на бог
в който всички умират

 

всяка любов в теб е мъртва

красиво е когато
в името на времето

небето се слива с живота

и паметниците ходят на църква

 

вечер
когато се събуждаме в рая
гледаме мъглата

в нея се раждат деца
обикалят земното щастие
и го разкъсват

вкусът е ужасен

защото напомня любов

 

казват че не можеш
да обичаш смъртта

по-трудно е
да я напишеш

 

земя

важно е чувството –

каза поетът
и полетя от моста

списание „Нова социална поезия“, бр. 1, декември, 2016

Ивайло Мерджанов – За нощта и други науки

за нощта и други науки

за писането на поезия
трябва да натрупаш
времеживот
около 1 секунда
после всичко е необратимо

 

упадък

несравнимото чувство
че деградираш от любов
е вярно

деградираш

и пишеш все по-добре

 

атом отляво

ти си ядрена авария
в душата ми
убиваш ме невидимо

 

***
обикалям сам
по същите места
където съм те виждал
навъртам се
психиатрията казва
че съм обсесивен
какво знаят за любовта
всички тия
нещастници

 

no future

нека нямам бъдеще
но
да е с теб

 

безсмъртни

дните с теб
са вечни като смъртта

 

***
аз съм скрития цитат
в сърцето ти
еднакво болен на всички езици:

обичам

 

свобода

без теб съществуват
безброй възможности –
към нищото

 

доброволец

предлагам ти брак
не ми отговаряш нищо
искаш да заминаваш
в индия и африка –
никога няма да гледам
деца в българия
така рече

 

опазил ме Господ
да съм адекватен
във вашия свят

 

вечност в зеницата

точната наука за битието
и липсата на вяра
са като хладна безкрайност
и огледало в огледалото на мрака

 

империя касапница любов

тези които воюват за домове
ще воюват и за призраци

 

suicidal thinkin of you

сам съм и
денят тръгва добре
като изстрел
в слепоочието

 

житейския успех дойде

най-накрая
нагодих живота си
към твоето отсъствие

мъртъв съм

 

извън орбита

искам музиката с цвят на миньорска шахта
да циркулира нажежена до бяло
из слепите ми артерии и вени
докато червения гигант в гърдите ми
не издържи и
гръмне

 

космология

мълчанието на вселената
е моя вик нестигнал още до теб

 

декарт и ти

без теб не съществувам –
следователно
няма значение дали мисля

 

метафизика

умра ли – ще те чакам
след теб ли бъда
ще те намеря

 

и на земята любов

ти беше надгробния кръст
израснал от гърдите ми
преди тревата да ме заличи

 

не ме идеализирай

невъзможно е да мисля за теб
без да те мисля в стихове
трябва да бъдеш идеализирана
защото си реална до лудост

 

евразия

подарявам на брат ми чаша с путин
лови риба и ме гледа
през тъмните си очила
на другия ден се скарваме жестоко
за една цигара

 

страшният съд на децата

обичам слабите стихове
които няма да напишеш
никога

 

визитация

влязох в стаята
на твоите стихове
но там
нямаше никой

 

ти във времето

ти нямаше време за мен
сякаш не знаеше
че времето е измислено
заради любовта
а не обратното

 

крепост в сърцето

слънцето излиза
от килията на нощта
не е било слънцето
била си ти
върху зъберите на изгрева
каца твоето име
и не пита
за мен

 

с теб в сърцето

и да те зазидам
в сърцето си
ще го разкъртиш и
ще си заминеш

 

в посока нагоре

всеки сам си избира
как да живее и умре
избирам теб

 

4ат

два часа спорим
едно второ егота глупости
накрая разбирам
че всъщност имаш нужда
от топлота и прегръдка
за да се наплачеш

 

на следващия ден

а на осмия ден
Господ заплака –
ето го потопът


out

когато загубиш
желание да те четат
си на една стъпка
от истината в поезията

близо съм

 

позитивно мислене

всички избират живота
и получават смъртта

 

no fear of death

накрая не искам
да плачете на реквиеми
на моцарт форе верди
не искам албинони
не искам увяхнали хортензии
не искам да сте
безкрайно наскърбени
един се измъкна
запомнете това
един се прибра в любовта
после си пуснете биги & тупак
no fear of death

 

възкресение

нека първата ми дума
към ангелите бъде –
махнете проклетия капак

 

има те

между две сърца
не съществува връзка
а вечност

 

лесинг за големи академуси

в поезията
вас ви има
а ви няма
мен ме няма
а ме има

 

списание „Нова социална поезия“, бр. 1, декември, 2016

Владимир Сабоурин – Анархия и истина

 

 

Където няма нещо свещено бунтът е невъзможен
Вагнер решава да ми изсвири тананикайки Летящия холандец
Когато една политическа теория ми харесва се опасявам, че става
Дума за поезия или музика оставам в кръга на естетическото което
Се ебава с мен Herr Ленин живее на един сифилистичен хуй разстояние
Революцията известна също като Дада е немислима без заниманията ми
С Михаил Александрович моя персонален исус спасяващ ме от марксизма
-ленинизма историческата необходимост на мирния преход дингирин
дингирин дингирин дингирин деа мамандеа деа маманделин деа мамандеа
Деа маманделин на 19 декември 1917-та пиша на сестра си мария че вече
Вярвам само в безсилието в малкото в потиснатото мразя властта и
Всичко което я облагодетелства искам да пиша отново поезия зная
Властта е в теорията отстоянието между Spiegelgasse 1и Spiegelgasse 6
Нашият съсед г-н Ulianow-Lenin просто извлича практическите следствия
От остарели концепции това е участта на теориите да остаряват да се прилагат
По-добре да обединим Западната и Източната църква под знака на Дионисий Дада-
Ареопагит по стъпките на Михаил Александрович между Цюрих и Лукарно
И гроба му в Берн на чужбина но какво да правя след победата на Великата
Октомврийска аз християнският анархист политизирал самия Бенямин
Теократическият анархизъм като най-смисления политически отговор
На интригите на неолиберализма и марксизма онази gauche caviar limousine
Left на учителката ми на младини античната литература на Бакунин vs Маркс
Първата ми среща с Шмит в качеството му на отговарящ за следенето
На анархистичните движения и цензурата в Баварското Министерство
На отбраната Referat 6 [Шести отдел на Шесто] изнасям доклад на тема
Подкрепата на германския кайзер за октомврийския ноемврийски преврат
На болшевиките след като се излекувах от естетицизма предстои да се изцеля
От Маркс края на играта на маски на политическото ще напиша
Автобиография на Бакунин истинния законен баща на Дада.

 

 

 

 

списание „Нова социална поезия“, бр. 1, декември, 2016

 

Васил Прасков – Краят на живота

краят на живота

 

всяка сутрин гледам магнита

залепен на хладилника ми

купен от теб на витоша

с мисъл на марк аврелий:

 

„Нека делата

ти да бъдат такива

каквито би желал да си ги

спомняш в края на живота си”

 

и искам да ти духам

 

съвети за начинаещи поети

 

умри

мама ти да еба

а дотогава

ако пишеш

го прави

с кръвта си

 

кол в сърцето на вазов

 

в това сърце има нещо

заради което полицаите

забиват пети в слънцето

и дилърите ходят вечер

на китайски ресторанти

 

свръхдоза

 

любовта

е по-силна от хероин

искам

да се надрусам

със сърцето ти

няма да ти преча

не се притеснявай

дойдох само

да ме убиеш

 

любов

 

да чакаш от умрял писмо

и той да ти напише

 

по стъпките на орфей

 

за теб

или добро

или нищо –

си мислеше набоков

докато лолита

му духаше в ада

 

последното писмо

 

нищо не разделя

толкова силно

като споделената любов

виж всички

които не се обичат

колко са щастливи

заедно

 

 

creative writing

 

депресията

пише стихове

аз само

ги подписвам

 

смисълът на живота

 

поезията е изкуството

да не кажеш нищо

и да звучи добре

си помисли бойко борисов

и реши да стане хетеро

поет

после написа –

какво е живота?

търсиш си красива швестерка

получаваш –

альоша карамазов

 

любовта е сляпа

 

той изневерява на жена си

с теб

а ти искаш

да ти изневерява с жена си

защото никога не изневеряваш

на себе си

 

 

***

любовта е реката

минаваща между двете половини

на сърцето ми

аз съм на единия бряг

ти – на другия

и само тя може да плува

 

***

каза ми

че щом обичам двама души

ще изгубя и двамата

но в любовта не можеш да спечелиш

нито има нещо за губене

аз просто ще умра

два пъти

 

какво е невъзможната любов?

ако са те чукали отзад

ще ме разбереш –

първо боли

после става толкова хубаво

невъзможно хубаво

и се издигаш нагоре

нагоре

и накрая вече нищо

няма значение

 

когато си нощ те обичам

 

да се върна в теб

като в затворено око

сърцето ми да бие

в тъмнината

 

премини през любовта

чакам те от другата страна

да те прегърна

 

страшно е

без теб

в този свят

на деца и старци

децата остаряват

старците умират

само ти си в мен

защото те няма

 

августин

 

ти си

доказателство

че поетът

е произлязъл

от маймуната

 

самоубийци

 

поезията

не е в стиховете

те са това което

я убива

списание „Нова социална поезия“, бр. 1, декември, 2016

Росен Желязков – Богатите

Богатите

Те имат собствени площадки за хеликоптери
Разпределят благата неблагодарно
Дворовете им са опасани със вълци

Изборите не избират.
Те винаги печелят
Филмите със хепиенд са правени за тях
Илюзията за справедливост
Илюзията за равен старт
Илюзията за промяна
Странната страна
Мистър Сенко, кога ще им махнем
Главите?

 

Селянин без колело

Селянинът с колелото е на горния етаж
от гръмотевичната му пръдня шум се вдига
тропотът на глутница бесни свине чупи нощта
построения блок се гъне под тежестта на знайни
и не знайни селяндури
врява и безумство в котела на едро пълзящ кофраж
заключвам тишината в мен и заспивам

 

Не мога да си представя
улицата на квартала е широка уличница
на дъното и кучешки лай
оглежда се в очите ми
не мога да си го представя това друго утре
припомням си как беше преди десет години
мъчнотия
пустиня в която пощенския раздавач
изгубва паметта си

 

***
Зимата в моите обувки е мокра.
Аз съм лодкаря който е един Робинзон Крузо
в пропускащия гредоред на подметката
Гледай да не се удавиш момче – казва при
Срещата ни снежния човек в нея.

 

***
Като нямаш пари и те минават
никой няма ризата
да си даде
Като си гладен си гладен
Прекрачва те улицата
Като си жертва ще те опекат
По дрехите посрещат
По дрехите изпращат
Парите свирят във стомаха
Тлъстия заможен
Добре приет портфейл

 

***
Ангели плават в небето
на сал един до рамото на тъгата ми
разперваше крила

дъждът е с бяс от подземна кладенчова вода
надупчено стъкло с бурята на моите
годишни грешки

мой ангеле
разкъсай облаците пред мен

списание „Нова социална поезия“, бр. 1, декември, 2016

Мария Каро – Слушам как идва ноща

 

Слушам как идва нощта

Палят се фенерите в градината
духа лек вятър
Колкото да погали гърдите на небето
С четчиците на онова дърво край прозореца ми
Ти вървиш забързан с куфар по някоя аерогара
Леко приведен, краката ти се полюляват
С особена грация
Ето колите тръгват да се прибират
Светът се прегъва, тръгва
Си към къщи
Прибрал си нощта в куфара,
Лявото ти рамо като на носач е наведено
Вечер е и съм спокойна,
При мен нощта идва със светещи портокали
При теб тя спи

 

Ти си сън аз съм сънена

Прочитам ръкоделието на съня
тя беше с дълга коса и носеше плитки
той не умееше да се целува
и така нататък реките трябва да се избягват
и ако живееш до чиста река изобщо
да влезеш в невъзможното има няколко
случая на безболезнено изваждане
парацелс и огнената река на тива другите
друиди дарвин дайджест ако ти умреш
аз ще бъда седмата ако аз умра ще живеем
без да държим сметка
е непростимо е да не ме докоснеш поне с ръкава
ей там отвъд румъния аз ще умра ей така
на шега
другите ще ме гледат
ей така
отвъд
безполезно е да умирам без да умея
да се целува той изобщо не умея да чета
сънищата когато те са с дълга коса
и носят плитките на сестра ми

 

Да подредиш с нежност една маса

Леко плъзват ръцете
да запредат бялото
и да омагьосат стъкленото,
да пленят жълтото и бледността на чая,
да посеят невидими макове –
залюляни от погледа стъбълца нежност …
Плъзват ръцете
да потъмнят радостта,
че си гост на себе си,
а нежността ти милва
с пет слепи очи на ръката
и доверчивите пет на другата
едно липсващо нещо,
когато е късно на твоята маса.

 

 

списание „Нова социална поезия“, бр. 1, декември, 2016

 

Николай Владимиров – София

софия

 

                                на Ани Илков

 

нощем децата ни
бягат от вкъщи
и шарят
непозволените стени
с графити
защото са разпознали
изгубената красота
на сградите
в очите ни
с които не сънуваме

 

***

ако обичаше
както убиваш
любовта ни
щеше да е вечна
като смъртта

 

***

пуснах няколко твои сълзи
в сърцето си
за да проверя
коя от тях
не ме обича

 

***
ако огрееш навсякьде
земята на сьрцето ми
в едната половина
винаги
ще бьде нощ

 

любовта ни
е като усмирителна риза
в която
не можем
да си поделим
лудостта

 

силни сме
само когато сме толкова
слаби
че да не можем
да не умрем
от любов

 

black friday

сърцето ти
е като черен петък
в който аз единствен
не ползвам
намаление

 

***

когато облаците слизат
ниско
в погледа ти
дъното на очите ти става
небе
от което изплува
костта ми
на птица

 

***

костеливи сме
като черупки
на орехи
които още чакат
да узреят
когато
ядките са
вече черни

 

 
***
ужасно е
да си прекрасна
в очите на другите
а в моите да си
единствено
вечна

 

***

прегръдката ни
е топла
като сърцето на вълка
от татуировката
на гърба ти

 

***

най-дългата целувка
още чака в коридора
където й отхапахме
устните
с думи

 

***

любовта ми към теб
е като гущер
на който откъсвам
единствената опашка
и пораства нова

 

 

красива си
като листо
на клен
в което съм
умиращата есен

 

***

гласът ти е дълбок
като виелица
в която аз съм
есенно листо
все още недокоснало
земята
на замръзналите чувства

 

в зимната вечер
дъхът ти е крехък
като полилей
и аз не смея
да целуна
светлината

 

по разписание

 

за всеки влак
си има пътници
за нашия
другите изкупиха
билетите
дори за правостоящи
а следващият
идва празен
вътре с нас

 

тялото ти
е тетрадка
в която записвам
своите неизвинени
отсъствия
докато чакаме
да ни раздели
голямото междучасие
на живота

 

в най-чистото мълчание

 

когато те прегръщам
ръцете ми са мръсни
от поезия

 

смърт

 

когато любовта
се превърне в приятелство
между две малки
парцалени кукли
на които им дърпа конците
усмихната до уши
самотата

 

***

продадохме душата
на самотата си
но тялото й
е вечно

 

***

искаш ли
да превърнем мечтата
в чудовище
за да може
когато се сбъдне
веднага да си разменят
местата

списание „Нова социална поезия“, бр. 1, декември, 2016