Дора Радева – Тя обичаше леща

Магдалена Уанли

 

Парцал
(така не разбраха големите кораби)
(Е. Дикинсън)

І.
То беше кораб, аз не бях танцьорка
лежерно да се рея над вълните
а носех фуста и да стигна исках
в най-тайните ъгли на трюма мътен,
с поли да измета праха,
и с устни да полирам пода,
докато лъсне като огледало.

ІІ.
То беше кораб, но не бях девица
и корабът се бранеше отчаян,
и беше омерзен,
и ме ругаеше
за цялата помия от насилие,
която носех като обич.
И тъй, от чиста – станах скверна.

ІІІ.
Парцал да съм добър, сега се моля
за да изтривам, слой след слой, мътилката,
натрупана нагъсто през годините,
сплавта от мраз и ярост, с кръв засъхнала,
щита от страх, погром и недоверие.

Един парцал във свят на потребление
би имал свойта мисия – да те пречисти.

 

…изглежда са затворили онази
мръсна стара кръчма на „Пиротска“ 30-и,
където толкова обичах да обядвам
(молейки се салмонелата да ме подмине)
преди повече от век…
и салмонелата ме подмина
но аз боледувам

 

Соцносталгия III, нейде 1982-ра

Във втори клас, пред другарчето ми Иво
тананиках „Бяла лунна вечер“,
ама без да искам.
„А-а ще те изкажа!“
канеше се Иво
Ама що,
аз не пея лошо
и не казах „любовта“
„Ама аз ще те изкажа“
кефеше се Иво
и си ме изказа
а другарките ме порицаха
(е, не много строго,
щото бях отличничка
и поетеса,
и бях на национален рецитал
със стихотворение за Партията.)

Та, учителите бяха горди с мен
и аз бях горда,
но другарчетата сякаш нещо чакаха
да сбъркам.
Иво, като ме изказа,
много се уплаших.
И така разбрах, че са ми забранени
Щурците, вечерите лунни,
любовта и пеенето.

 

Грешни сметки

…Защото пожелах да тъгувам по оная пищна есен
която се раздипли между нас
пролетта ми се озъби и каза да стягам раницата
да почистя инвентара
да купя бензин за косачката
(че никой няма време да чака
да се натуткам докато тревата расте
а в крайна сметка е мое задължение да кося моравата)
лятото отегчено написа съдържателен отчет по проекта
и го предаде на компетентните органи,
а зимата… е зимата просто ми сипа греяно вино.

 

Тя обичаше леща.
Моята шибана леща,
Тя мразеше консерви
И суха храна.
Тя обичаше мен.
Тя обичаше нас –
Цяло семейство,
Мразещо моята леща.
Тя мразеше котките.
И сега се чудя
С тези два котарака
Дали ми е вярно още
Моето куче,
Което някога обичаше леща.
Гадната шибана леща.

 

списание „Нова социална поезия“, бр. 39, март, 2023, ISSN 2603-543X

 

Добринка Корчева – Дърветата са очаквано бели

Магдалена Уанли

 

Игра на 31

Сънят пристига
През 1,2,3 врати –
Като поп разтрига –
С вести „даж нам“, под нос свисти
Не го смъквай с удари на земята
Тя е място за стон
Завивка, която не се отмята.

Най-ранен сън, значи, ранен.
Остани с него на всеки случай.
Сутрешна вощеница ще ни оттласне –
от
чаршафи атласни
от
постелки фугасни
И ще запали Ортега-и-Гасет
преподобните печки на Буча.

 

Девет години от един ден

Орници-бойници

Не е така, не.
Отказите
втъкани
в псалтира
на всеки пластир на дните
се понасят по равно.
Вече всяка смърт е събитие.

А гълъбите, какво?
Те са вечни дозорници.
За тях животът е кула.
А за нас полята на боя са орници.
От Ултима Туле до Тула.

 

Дърветата са очаквано бели.
Но това не променя нищо.
Червеният сняг на Колима се стеле.
И птиците за последен път дишат.

 

списание „Нова социална поезия“, бр. 39, март, 2023, ISSN 2603-543X

 

Диан Киров – Време

Магдалена Уанли

 

Нов ден

Пет часа е
Отново по-различен ден ще изпълзи…
Стръмна улица ще води към морето.
Сто чимшира ще посрещат русите туристи,
а аз със въдица в ръка ще търся рибата, която
после ще продам!
По-близо до водата и вълните
съдбата ме отвежда!
Къде си храм направен от
делфини?
От техните сребристи кости…

 

Череши

В черешите има
малки бели червеи.
Накисват ги в кофи
пълни с вода
и те изплуват на повърхността:
слепи,
агресивни,
издавени
Никога няма да бъдат част от пеперуденото
минало.
Няма да
остареят!

 

Длан

Разгледай синята длан
на тъжният човек.
Там ще откриеш венереният хълм
и линиите на живота и смъртта.
Няма да откриеш гладките съзвездия.
Те са радост.
Понякога извират от очите!

 

Вятър

Ти търсиш вятъра
навсякъде, но нищо не намираш.
Да беше кост останала от него,
кичур магмена коса,
или пък името, с което го
наричаше онази сребърна жена…

Да беше гост красивият, единствен вятър,
той през комина щеше да нахлуе,
за да опече погачата
с огненият дъх на думите си ранобудни!

Той може би е сам
и спи в облачните кули.
Той може би е сам
и сънища преде.

 

Време

Ще бъдеш пясъчен часовник
времето ми ще отмерваш
сред лунните дървета
сред лъчите с цвят на жътва

И този дом за огъня
ще ни разказва
как в него
песъчинките са се оглеждали
преди да се превърнат в стъкло…

там близо до параклиса
цъфти часовник
и времето ни проумява!

 

списание „Нова социална поезия“, бр. 39, март, 2023, ISSN 2603-543X

 

Джеймз Джойс – Гълъбице моя прекрасна

Магдалена Уанли

 

Гълъбице моя прекрасна
Издигни се, полети
Нощната роса
Оросява устните ми
Оросява очите ми

Освежаващи ветрове
Нашепват въздишки
Издигни се, полети
Гълъбице моя прекрасна

Чакам те до кедровото дърво
Сестро моя любов
Белогърда гълъбице
Да се прислониш
На гърдите ми

Бледа роса
Оросява главата ми
Прекрасна моя гълъбице
Издигни се, полети

 

Превод от английски Мариян Гоцев

 

списание „Нова социална поезия“, бр. 39, март, 2023, ISSN 2603-543X

 

Дебора Дикова – Глухи вечери, краен квартал

Магдалена Уанли

 

Глухи вечери, краен квартал.
Вино евтино,
евтина вяра…
Полужив –
полуоцелял
непознатия в мене си ляга.
Ний сънуваме с него слънца,
а из мрака на нашите длани,
скърбящи от глад в любовта,
кърпим с жестове свойте рани.
И мълчим, и мълчим, и мълчим…
На висящият мрак се люлеем…
Дълго няма така да заспим,
дълго в пламъка будни ще тлеем.
Да мълчим, да мълчим, да мълчим,
всичко казано вече и чуто
сред отломките в прашния дим
ще изчезне незримо и глухо.
Празни вечери, краен квартал,
вино евтино,
евтина вяра…
Полумой, полуоцелял
непознатия в мене си ляга.

 

списание „Нова социална поезия“, бр. 39, март, 2023, ISSN 2603-543X

 

Данаил Досев – и тя ми каза тя ми каза

Магдалена Уанли

 

и тя ми каза тя ми каза
връщах се от мазетата при стефан станев
къдет на шмиргел шлайфах месингови букви
и тя ми каза тя ми каза
не тя майка и
и тя ми каза тя ми каза
с коя си спал преди малко
какви са тези следи по бузите ти
когато майка и не ни носеше компоти
полу4авах по два три лева за сто двеста букви
та да си купим цигари кренвирши за котките
когато майка и не ни носеше компоти
оказа се осиновявана
когато майка и не ни носеше компоти
след време си намерих ку4е, вълча поро
и порастна като луда, дъщеря и

 

списание „Нова социална поезия“, бр. 39, март, 2023, ISSN 2603-543X

 

Гала Димитрова – Ти и пътя пред теб

Магдалена Уанли

 

Ще бъда като ехо, което ще изгуби своята гласност,
моментът в който удари отсрещния бряг.
Третият закон на Нютон ще изгуби своя
смисъл в
този
момент.
Пътят на екотът продължава,
напред към миналото,
защото още не е достигнало стена,
от която
да откликне
За да чуя своя ек.

 

Ръката е екстензия
Нейният допир говори
Погледи заключени
Думи дълбоко в
Подсъзнанието
Миналото е насилствено подреден пъзел
Всичко липсва, но и
Всичко е там
Всяка част
Грешно място
Болезнена деформация
Седя си аз
Завързани ръце
Без глас
Без желанието да
Погледна
Срещу мен
Да погледна теб
Без дума
Без да разбера
Какво искам да кажа
Ще го кажа сега
Не чупи допълнително
Вече чупено
Не мъчи миналото
Това е краят за мен
На ръба срещу теб
Но не и за теб
Не, пусни, време е
Да срежеш бримката
Нищо не ни държи
Пусни
Стани
Погледни
Сега си просто
Ти и пътя пред теб

 

списание „Нова социална поезия“, бр. 39, март, 2023, ISSN 2603-543X

 

Венелин Бараков – Минало

Магдалена Уанли

 

Първо излязоха магнитофоните
Слушахме Бийтълс и Ролинг Стоунс
На мода бяха дългите коси джинсите
Късите поли минижупите
После се появиха касетофоните
Слушахме диско рок хеви метъл
Дънките и металните атрибути бяха особено актуални
Ходихме редовно на дискотека кино
След касетофоните се появиха компактдисковете компютрите
Мобилните телефони флашките
Голотата и модата вече не шокираха никого
Колкото по шумно и голо – толкова по добре
Един подир друг започнаха да умират
Легендите от миналото
Всичко край нас се променя
Нищо не е същото

 

списание „Нова социална поезия“, бр. 39, март, 2023, ISSN 2603-543X

 

Илиян Семов – Фейсбук постинг, предизвикан от критична публикация

Магдалена Уанли

 

Фейсбук постинг предизвикан от критичната публикация на млади антифашист(и)ки във връзка с провеждането на Луковмарш

Балканска Република му е майката… и бащата де… и всичко останало, което не можем да съберем в двете категории… обаче, който не се съобразява с това или се опитва да игнорира историческите факти, много трудно може да претендира, че не е част от безкритичната, конформистка (и да, банално, но вярно – националистическа) „масовка“, обладала и обладаваща любимата ни тАратория. Всички „българеещи се“, независимо от това, дали се самоопределят като либерални, консервативни или радикални в политически смисъл (и да – нерядко също и като безвластни!), съучастват на равни начала в онова патрипатоподтисническо свободофарсово псевдополитическо представление „Отечество“, фриволно разигравано на апартейдовата сцена, която мнозина от нас познават (и коравосърдечни, продължават да припознават!), като „родината, изписвана с голямото Бъ“ – тази фантасмагоретнически и етиконечестиво конструирана, реално невъзможна, но практически реално съществуваща злАрена за подли инициации, на която всеки и всяка, а също и всяко от нас, своевременно и още от най ранно детство бидехме и биваме прилъстени и прилъстявани – без любов, но с обещания за омраза!

Но,

идеализъм не търпи полвинчатост, а изисква смелост и саможертва – самоотвержено себеотрицание дори – или, както е казал не само Доналд Тръмп: Балкан фърст, Бългерия секънд! Таратория ще бъде свободна, ще бъде!

 

списание „Нова социална поезия“, бр. 39, март, 2023, ISSN 2603-543X