Александър Иванов – Изживей ме

списъкът на шиндлер

цвете без листа
цигара без филтър
зима без любов
дете без майка
само ти имаш и мен

 

изживей ме

никога няма да се
събудим заедно
заспим
напием
танцуваме

никога няма да
свършим заедно
обичаме
и преживеем

никога няма да се
прочетем
напишем
разберем
и снимаме

никога никога никога
изживей ме
след като си отида
като момичето което не намери моето име

 

***
ако ме попиташ
какво избирам
любов или смърт
избирам второто –
не боли
и се случва
веднъж завинаги

 

нова бразилия

виждам смъртта
на дъното на
чаша кафе
и разбирам
че си навсякъде

 

mainstream

любовта е във вайбър
пишете си до три сутринта
тя така и не отговаря

 

***
откри ме
за да скрия
безнадеждност
в ръцете ти

 

млада и красива

привързаността ти
към предмети
ми харесва

никога не изхвърляш
пепелниците
само любовта ни

ще си дръпна още веднъж
от теб

 

точка 18

вече можеш
да консервираш
страстта
да я затвориш в буркан
и захвърлиш в мазето
до следващата зима
на живота ти

 

в настроение за любов

спирам времето
само за да остана
по-дълго в спомена
за невъзможното
бъдеще

 

малка нощна музика

цяла нощ мога
да слушам мъртвите
така се чувствам
истински жив

 

joy division

имам чувството че
не живея във времето си
моята музика е мъртва
моите артисти ги няма
поетите ми
са написали всичките си думи
не се намирам никъде
сега или утре

дали не съм мъртъв и аз

тук не познавам никой жив
за да попитам

 

пълни изроди
                                         на НСП

майки ви слушат
как им четете стихове
с една ръка прикриват
лицата на децата си
а с друга се докосват
отдолу

 

муза

ако
се бяхме изчукали
нямаше да напиша
стиховете
които го направиха
вместо теб

 

празници

срещнах смъртта си
на свети валентин
това ако не е
любов
то
пълно щастие
няма

 

под наем

плащаш си за секс
връщат ти любов

приемаш я

плащаш си за греховете
получаваш възкресение

отказваш го

 

да живее мирният преход

мъртвородени мравки
пълзят към щастието
на отминалите си дни

тананикащи одата на радостта
с пълни усти
и празни мисли
за по-светло бъдеще

 

***
поезията и
венерическите болести
вървят ръка за ръка
но само от едното
можеш да се излекуваш

 

***
всяко хубаво нещо
си няма начало
а само край
като нас

 

списание „Нова социална поезия“, бр. 3, февруари, 2017

Георги Николов – Портрети с един щрих

Пушкин

Какъв бакенбард!

 

Шекспир

Да изплагиатстваш 66-и сонет
от живота.

 

Дарвин –

малко лаври,
повече ларви.

 

Моцарт

99% талант и 1% труд –
колкото да запише нотите.

 

Горки

                                              На Димитър Гачев

Аутопсията на Данко показва
остър инфаркт на миокарда.

 

Окуджава

9 грама в сърцето
водят до 21 грама в небето.

 

Манделщам

Предизвикал епидемия
от поезия.

 

Яворов

Целунат от Бога
с целувката на Юда.

 

Иван Методиев

С астрално тяло още приживе.

 

Т. С. Елиът

Единствен диригент
на четири квартета.

 

Чарлз Буковски

Изтрезнява
на курс по творческо писане.

 

Хемингуей

Да се убиеш с ловна пушка,
за да си трофей на себе си.

 

Христос

Всеки си носи кръста,
неговият – врастнал в гръбнака му.

 

Юлий Цезар

Подписът на портрета
в кървавочервено – от Брут.

 

Ахил

С мазол на петата
от сандалите на Патрокъл.

 

Херодот

Историята заеква през няколко века.

 

Ной

Докато трае потопът
играе на чифт или тек.

 

Константин Павлов

Името му е константа.

 

Едгар Алън По

Портрет с черна котка
и гарван на рамото.

 

Емили Дикинсън

Брошка от пчела кацнала
на високото деколте.

 

Флобер

Позира за портрета
на мадам Бовари.

 

Марлене Дитрих

Синият ангел
с криле в джобовете на панталона.

 

Набоков

Нимфетка
в сака му за пеперуди

 

Бетовен

Дори глух,
дочува камертона на Господ.

 

Ван Гог

Изпитва алергия към слънчогледи –
причиняват му астигматизъм.

 

Тулуз-Лотрек

Канканът в Мулен Руж
равнен по неговия ръст.

 

Фрида Кало

Автопортрет с кола маска
и фон дьо тен.

 

Автопортрет

Пиша бели стихове за черни дни.

 

списание „Нова социална поезия“, бр. 3, февруари, 2017

Антонина Георгиева – Баланс

Баланс

черна котка
минава път
на коминочистач

 

Заедно

липата сплотява семейството
казва гробищният градинар
и засажда няколко нови
една
(две
три)
до друга

 

Корабокрушение на вярата

кораб потъва
на шести декември

 

Сутрин

в стаята е мастилено тихо
кафето и гневът ни
прекипяват забравени
на долния етаж

 

Рожден ден

веднъж в годината
цветя на гроба
на моето детство

 

Напоследък имам

сиви котки
под очите
като този град
като онзи град

напоследък
когато заспиш
боядисвам наум
косите ти в черно
плаши ме сивото
в твоя нов прочит
нарязвам съня ти
на ивици с ножица
и късам косъм
по косъм
по косъм
мустака на котките

 

Трети закон

всяко чувство
някога някъде
има равно по сила
в обратна посока
противочувство
някой някъде
върви към някого
някой на някого
обръща гръб
и се връща

 

***
чувам напоследък
боговете решават
кой кога да умре
а ние сме техни подобия
ти как решаваш
кое цвете от градината
да откъснеш за мен
ами ако има семейство
ако липсва на някого
ще се разпилеем
ще изсъхнем
в нечия ваза
и ние някой ден

 

Поговорка

казана дума
хвърлен камък
често по теб

 

списание „Нова социална поезия“, бр. 3, февруари, 2017

Мария Стоева – Това което не съм ти дала

***
това
което не съм ти дала
пази –
някога
ще е единственото
което имаш от мен

 

***
не те чакам
нощта не чака луната
приласкава я

 

***
не съм
лесната
не съм отъпкания път
ако нямаш сърце
не ме поглеждай
аз съм тиха смърт

 

***
имах да му казвам
хиляди неща
успях само
да го целуна

 

***
мисълта
за дяволската ти
невинност
оскверни
мислите ми
за
свобода на чувствата

 

***
беше ми излишен
но не можех без него
липсата
роди
копнежа

 

***
всеки път
когато
се домогнеш до сърцето ми
нещо ти подсказва
че трябва
да внимаваш
на какво обричаш
несъвършенствата си

 

***
стапям се
в мислите ти
залепвам на устните ти
сякаш
там ми е мястото

 

***
трябвам ти
като
сутрешната цигара
без която
цял ден страдаш

 

***
обичах го но никога
повече няма да му вярвам
ето така осакатя
любовта
ще проходи
когато се роди наново

 

***
докато
заблуждавах сърцето
то отвърна –
все ме връщаше там
откъдето бягах
утрото не е по-мъдро
но е по-необходимо

 

***
запази думите
това
което не казваш
говори достатъчно
пепелта топли
повече
от необуздания огън

 

***
беше разтърсващо
беше мълниеносно
така го запомних
така ще го повторя

 

списание „Нова социална поезия“, бр. 3, февруари, 2017

Христина Лалева – Ръцете бяха студени

***
Ръцете бяха студени
Захарта в кафето
Се разтваряше като кубче лед
Стените бяха олющени
Ароматът оставаше
Вместо мен

 

***
сухите му устни изричаха думи
мръсните му ръце докосваха
въображаеми вещи
кафявите очи гледаха празно

в гръдния му кош
започна да вали

 

***
Пръстите му ме докосваха така
Сякаш го прави за първи път
Очите му ме гледаха
Сякаш никога повече няма да ме погледне
Бягах от него
Сякаш бягам
От нещо което не е мое

 

***
устните му гонеха тялото й
доставяше му удоволствие
извади ножа от панталона си
и я накара да го лапне
тя не искаше
беше я страх
тогава го пое в ръцете си
кръвта беше навсякъде
лежеше с нож в корема
а той изплашен побягна
из просторните пътища на щастието

 

Лай

зелен мокър
хълм
кален и влажен
до него
тъмно
студено и мрачно
стърчи
правата улица
преследва ме
лай на сенки
стоят и потрепват
двете ми недорасли гърди

 

***
усмивката се разнасяше по цялото й тяло
имаше някой до себе си
иглите в мозъка й бавно изчезваха
а топката в гръдния й кош
отскачаше сякаш бе спукана

 

***
долу клекнала със затворени очи
пред пейката зазидана в земята
неузрелите джанки – все така вкусни
докато си отвори очите разбра
какво трябва да направи

 

***
гледах как иска от мен
това което няма да му дам
погледите ни се пресичаха многократно
докато копчетата се разкопчаваха

 

***
Автомобилите бяха наредени в колони
Светофарите бяха спрели
Фаровете бяха загасени
Жестовете – неразбираеми
Целувките – безчувствени

 

Очите ми се затваряха

погледът по тялото ми бе кръвожаден
изхвърлената тръба облекчи тежестта
хапчетата се разграждаха в организма ми
яростта остана

 

***
очите й са празни и пълни
дъждът на балкона капе по главата
с всички неизчезващи мисли
дъждът става все по-силен
а мислите все по-тъмни

 

***
Раните ставаха все по-дълбоки
Кръвта все по-червена
А думите се изписваха
По ръцете й

Нарязаните ръце
Бавно докосваха кожата
Етикетите се разлепяха
Кръвта спираше

 

Облачно

Луната бе кръгла и закрита от облаци
Блоковете светеха като сняг
Уличните лампи бяха тъмни
Фасовете – изхвърлени до контейнера
Десетина на брой
Един – незагасен

 

списание „Нова социална поезия“, бр. 3, февруари, 2017

Чая Колева – Тиаго и пеперудите

Тиаго и пеперудите

Тиаго се грижи за пеперуди
това е работата му
каза ми го снощи,
когато се видяхме за малко
общо взето
храни ги,
дава им вода
оставя ги да летят
казва, че всяка пеперуда има свое цвете
което обича най-много
и стои само в неговите листа
За тези 7 дни, в които живее
пеперудата
се ражда
научава се да лети
влюбва се в цвете
вкусва соковете му
ражда
и умира.
Тиаго не е биолог
Но обича пеперудите
стои по цяла нощ
Надвесен над пашкула
За да види
Първото разтваряне на крилата
И дори сам иска да е пеперуда
„За да живее в метаморфоза“
аз си мисля
Що за чудновата работа
И питам
На кого изобщо са му притрябвали пеперуди.
това е най-красивата работа на света – казва
и жалко за тези, които не ги виждат, които не мислят за тях.

 

На баща ми

Той пълни лулата
С мълчание
Със съзерцание
Със спокойствието на дните
И увереността на годините
С търпението на мъдростта
С песента на бяла лястовица
С полет на нощна пеперуда
С тежестта на думите
Със смях на дете
Със силата на миналото
С любовта на настоящето
С дъх на уиски
С дух на вечност

 

***
Тя е от онези жени с цвят на мълчание,
опитва да му разкаже за себе си
с ехото на плътта.
Той вижда само голотата
и потъва в нея.
Тя го оставя да се дави.
Той умира там,
където е започнал.
Сутринта,
когато тя отваря прозорец
в малката си стая,
го усеща как влиза
като свеж въздух в дробовете й.
Той избутва котката
с дългите си крайници
и ляга на леглото.
Съновно
Не се буди.
Не говори.
Ти цялата си едно вълшебство.

В напълно празната сутрин:
Една песен от лятото
едно изсъхнало кокиче на масата
мъхът по гърбът й
полускритата голота
гълъбът на прозореца
обувките по средата на стаята
следите по чаршафите
и това всичко
както и много друго
разказват
с размазано червило по устните
с ябълков дъх,
запъхтян от усещания
без ръкомахания
тихо
без метафори
без цинизми
без сложни конструкции
без думи дори
с цялата лекота на живота
с онази простота на жеста,
с който отмяташ косата си
за да видиш
колко е часът
и онази притесненост,
когато си търсиш ключовете
и това всичко
както и много друго
разказват
нашата малка история
нашето вчера

и още гори по очите горялото
и още стискаш ръката ми
и още бълнуваш
и моят глас още е дрезгав
и още си моя
и още заспивам
в косите ти
и още е сън

Не се буди.
Не говори.
Ти цялата си едно вълшебство.

 

Марсилия

Марсилия живее на улицата
Като заспал рибар
Като пристигащ моряк
Като търговец
Постлал килимчето си на земята
Като артист
Танцуващ в огъня
Като силует на жена
В тъмното
Като силует на самотник
До нея
Като вкус на море
И миризма
На подправки
Марсилия
Не се побира в себе си
Разлива се като
Пастис
По улиците
Губи се в мръсотията
Ходи боса по плажа
Маха на корабите
Или
Заговаря младите
С африкански акцент
Смее се на туристите
Които я търсят по картата
И не знаят че
Марсилия живее на улицата

 

***
„И Господ Бог създаде човека от пръст из земята, и вдъхна в ноздрите му жизнено дихание; и човекът стана жива душа“

От дъното на дробовете
През лабиринта на тялото
Парещ под небцето
Треперещ по устните
В – ДЪХ – НОВ – Е Н Е ЧОВЕКЪТ

Сподели дъха си с някой
Който не познава думи
Който отмерва нощта в
дихание
Който диша топлина
През зимата
сгрява устните
И ги рисува в розов цвят

Не забравяй да дишаш
В тъмното
Под водата
В съня
Под пръстта
Не губи дъха си
Загуби се в него
Не умирай
Превърни се в дух.

 

Старите рибари

Само старите рибари виждат
Всички нюанси на синьото
И познават
Плажовете, които пазят до късно лятото
Само старите рибари
Успокояват вълните
Хвърлят думите си в мрежите и
Замлъкват
Като в откровение.

 

Португалия

Португалия е океански залив
спуска се
по калдъръмените пътища на Лисабон
и потапя в безвремие
мислите на онези
опитали солената вода
на живота
Португалия е солта на живота
поръсва с мечти
празния свят на пристигащия
и оставя вкус на
оранжево лято
Португалия се разхожда боса
по неравните си павета
неравни
като линиите по ръцете
на любимия
който обгръща с
онази топлина
с която
Португалия изпраша
всеки странник
решил за мъничко
да стъпи в рая
Португалия е танц
танц с онзи
вътре в теб
с който
рядко ти се случва да говориш
танцуваш сам
под звуците на
Fado
и някак чувстваш
щастието
в простотата

 

Париж

Отново в този град
Който не спира да се върти около себе си
Като момиче
Възхитено от жената
в огледалото.
Отново в този град,
опиянен от извивките
на улиците си.
Отново в този град
толкова горд, че
Ще поиска да го гледаш в очите със смирение,
да стъпваш тихо по паважа,
да говориш езика му,
да дишаш парфюма му,
и аз го правя
и аз те гледам мълчаливо с примирение,
мой Париж,
защото си красив.

 

Барбара

Барбара е рижаво момиче.
по кожата и се разхождат хиляди лунички,
косата й расте нагоре
и често се заплита в клоните,
между листата.
Барбара е много мълчалива,
съзнанието й ражда думи,
които само птиците разбират.
Барбара танцува с вълните,
едва едва пристъпва,
след нея пясъкът
остава недокоснат.
Барбара припява на морето
старата мелодия позната
Събужда слънцето и отлетява.

Не си отивай, Барбара, едва е утро..

 

списание „Нова социална поезия“, бр. 3, февруари, 2017

Диляна Велева – Лабиринт

Събличане

Съблечи
бавно
тънките
презрамки
на света ми.
Позволи ми
да остана
само
по бодли.

 

Клошар

Сред кашони
и кучета
говори
от името на
Господ.

 

Глухарчета

Глухарчета
спят в белите
си нощници –
нещо в
сърцето ти
се счупи.

 

Съдбовно

Когато колелото
на живота
и кръстът
на живота
ти се засекат
за миг.

 

Обещания

Аз и ти –
бъдеще време
в миналото.

 

Граници

Слагам си граници.
Слагам ти граници.
Светът ни
слага граници.
Отново.

 

Паяжина

Увисва между
звездите
натежала
от мечти.

 

Игнажден

Когато Берлин
влезе първи
в дома ти.
Тогава
и водата
в теб
замръзва.

 

Атентат

Бездната в мен
боли повече
от бездната
отвъд.

 

Лабиринт

Тези
мисловни
коридори
съм ги
минавала
хиляди
пъти.
Но има изход
Има изход.
Животът
ще ми
изпрати
нишката
по теб.

 

списание „Нова социална поезия“, бр. 3, февруари, 2017

Ралица Красимирова – Да те превърна в Бог

***
накарал я да пише
поезия
слушали заедно музика
чели книги
гледали филми
и пиели
размазвал й дъвка
в чаршафите
целувал я
засрамвал
разсмивал
джаз и бира й давал
гръден кош
и други
части на тялото
след 68 години
тя му извадила
всичките зъби
и прегризала бенките
контузила му
здравия крак
и умряла преди него
по-късно заживели щастливо

 

***
слепеца пак си хапва ягоди
помирисва ги
осмуква
и сдъвква бавно

вади внимателно от устата си
едра костилка
знае
че яде сини сливи
като малък ги мислел за ягоди
така му казали
така разбрал

жена му го обича
в старческите му ръце
пуска сочни сини ягоди
смее се
нарича го старче
гледа го
а очите й
с ягодов цвят

 

***
счупила си нокътче
преди да го забие във врата му
на
дядо Мраз
с червено яке
и обувки с малък номер
който я опипвал вечер
по психопатската му мутра
се разливали сезоните
на тъпото й отчаяние
че е пораснала
преди да е била
дете
красавица
в училище
й казвали Снежанка

 

***
във влаковете от безсъние
бреговете се докосват на изпращане
осъмнах със отворени очи
и сготвих себе си
почистих си душата
напълних устните
завря главата ми
преди да спра живота си
поръсих се с децата ни
и те засипаха очите ми с цветя
нарязани прилежно
китките докосват
тънките ми плитки
те пълзят в чинията
огледай ме
в реката
и вълните
ще ме върнат сънищата
пусни врата ми
късно е
не ме целувай
по релсите се влачи болката
със идването
и със тръгването
все съм същата

 

***
по напуканите устни на асфалта
стъпвам
и плюя във устите на небето
прецакани са облаците от мълчание
а аз съм жадна
и събирам тихи крясъци по пътя
джобове пълни с умиление
към ония гарванови птици
които носят човки във очите си
прости ми
че си мисля за умиране
когато се излюпва
смисъла
дъвчи храната на поетите
и плюй в устите вместо мене
от десет все един ще литне
преди да го застрелят

 

***
публично
признание
че те обичам
съм оставила
във джоба ти
пиано се чува
от коридора
за тебе съм поискала
да свири момиче
разплакано с усмихнати устни
дъждовни капки по прозорците
се стичат
а вън не вали
поисках за тебе
всички котки
да млъкнат
помолих се
запалих свещи
бичувах се
и сега съм готова
смирена и разкаяна
да те превърна
в Бог

 

списание „Нова социална поезия“, бр. 3, февруари, 2017

Валентина Йоргова – Хищници

Хищници

Нахапахме думите,
закървяха истини.

 

Пороци

Портретът
на Дориан Грей
е детска игра
за сплашване
пред онова,
което виждаш
като отражение
в огледалото
на живота си.

 

***
Обеси
всяко съмнение
с примката
на смелостта
да живееш
напук
на страха си.

 

***
Неродените ни дъщери
плачат,
защото искат да имат
очите ти.
А ще е никога

 

***
Отвътре глухо кънтиш –
като в изоставена църква.

В мен се моли
друг.

 

***
Ще изтрия
с целувки мълчанията ти,
защото душата
говори с очите,

устните са създадени
за друго.

 

***
Ако липсите
си имат имена,
моята е неговото
с главни букви.

 

***
Докато гледаш
падащи звезди
в очите ми,
когато любовта умира,
си пожелай
да не ме желаеш вече.
И се моли да ти се сбъдне.

 

Докосване

Субатомите ти
ме помнят
във всяка вечност,
най-вече в онази,
в която ме забравяш.

 

Телефон

Животът ми
дава заето на твоя.
През другото време
мълчим.

 

***
За чуждоезичната песен
на сърцето ти,
бях сгрешен превод.

 

***
В църквата
на сърцето ми
молиш
за любовта,
която не давам.

 

Лудница

Блъскаш се
в себе си.
Няма път за навън.

 

Бягство

Тичам към теб,
за да се скрия от всичко
в себе си.

 

***
Най-дългото пътуване
е до сърце,
което бяга.

 

***
Любовта е
екстремност,
за която всички
са ентусиасти.

 

***
В капана за сънища
ще впримча кошмара
как си отиваш.

 

***
Думите за любов
се ронят като хляб
по път за вкъщи,
ела,
ще те заситя
с чувство.

 

***
В писмата за любов
на мъжете в историята
прочитам нашата,
за която още не си
ми писал.

 

***
Убежищата
никога
не стават
домове.

Няма да те скрия
от войната вътре в теб.

 

***
В пустинята
на сърцето ти
съм рядък дъжд.

 

Огледало

Гледам в себе си,
за да те видя.

 

***
Поговори
с бутилките
и чашите
как си тръгваш,
за да се връщаш
и как се върнах,
за да си тръгна.

Поговори
с другите жени,
които не са мен,
как ме мразиш
от любов
и как и в омраза
те обичах.

Поговори
с приятелите
и непознатите
как си давал,
за да вземеш
и как взех,
за да ти дам.

Говори
с тишината
и с шумовете
какво си мълчал,
за да кажеш
и как казах,
за да замълча.

Замълчи
как ме има,
за да ме изгубиш
и как те изгубих,
за да те имам.

 

***
Когато гледам
в теб.
Забравям името си,
но помня твоето.

 

***
Ако не съм
в сърцето ти,
съм бездомна.

 

списание „Нова социална поезия“, бр. 3, февруари, 2017

Петя Ташева – Болката е кръгла

***
болката е кръгла
тъкмо да свърши
и започва
отново

 

***
търся опора
в стая без стени
когато си тръгна от очите си –
нека са отворени
и нека слънцето танцува в тях

 

***
не се целувайте на прага –
поверие
от тези, които
се сбъдват
не за хубаво.

 

***
ментови капки
върху бучка захар
бях добро дете
свивах се в ъгъла
и съзерцавах отсрещния
ъгъл
обичах сестра си
на куклите рисувах очи
нищо, че си имаха
сресвах косите им
насън ходех и летях
добро дете бях
ментови капки
върху бучка захар
за успокоение
че от доброта
малко ме болеше
стомаха

 

***
да убиеш птица
и да убиеш усмивка
е едно и също

 

***
само в едно огледало
съм красива
и само в него
се гледам

 

***
По някакви неписани закони
това парче небе е мое
Защото свети точно над тъгата ми,която
има три сезона :
на предчувствие
на случване
на смирение.

Останалото е вселена
от чужди тъги
и планове.

 

***
да не загубя нещо
го оставям
пред прозорец
да го наглежда слънцето
вместо мен

 

***
покривка за госта,
който никога не дойде
ще сложа

 

***
внимавай, човече
ако душата ти е жадна
за думи мили
отрежи си ушите
извади очите си
и ги постави на нощното си шкафче
те – душите – са деца
все нещо искат
все нещо губят

заключи най-сетне
таз врата

 

***
вървя и разтварям ръце
но аз нямам ръце
летя и въздуха поря
но аз нямам криле
ще ходя
и пясъкът моите стъпки ще помни
но пясъкът
памет няма

 

***
никой не е по-голям от:
хляба
ножа
любовта
кокичето на двора

най-големи
са децата ни
Боже,
колко са пораснали

 

списание „Нова социална поезия“, бр. 3, февруари, 2017